Tandpasta in doosje én tube verpakt: kan dat anders?

23.03.2016 | Branchenieuws | 800 keer bekeken
Tandpasta in doosje én tube verpakt: kan dat anders?

Tandpasta wordt steeds vaker verpakt in een tube én in een doosje. Dan kun je later dus twéé verpakkingen weggooien. Waarom doen fabrikanten dat? En waarom kopen wij het? Het televisieprogramma Groen Licht zocht het uit.

Glimmende verpakkingen, reliëfletters, plaatjes met poetsinstructie: de doosjes van de grote tandpastamerken verdringen elkaar in de supermarkt. De eenzame tubes zónder verpakking liggen helemaal onderin het schap. “Er komen steeds meer soorten tandpasta op de markt en de producenten willen zich onderscheiden,” zegt verpakkingsdeskundige Cathrien Ruoff in het televisieprogramma, dat op maandagavond uitgezonden wordt en zich richt op het verduurzamen van zaken.

“Producenten willen ons verleiden om hún tandpasta te kopen. Vandaar dat doosje.”
 Maar een doosje om de tandpastatube is helemaal niet nodig. “Je mond wordt er niet schoner en frisser door.”
 Daar denken de fabrikanten echter heel anders over. Groen Licht sprak met Ronald van Welie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Dat is de brancheorganisatie van fabrikanten van cosmetica zoals tandpasta. Van Welie: “Een doosje om de tube is nodig om de tube te beschermen.” Volgens Van Welie zijn de tubes namelijk kwetsbaarder geworden. 

Marketingexpert Max Kohnstamm bekeek in een supermarkt allerlei tandpasta’s. Hij voelde geen verschil tussen de tubes mét of zónder doosje. “Ze voelen hetzelfde aan,” zegt hij over een tube van Elmex. De redactie van Groen Licht vroeg de grote fabrikanten Unilever, GlaxoSmithKline en Procter & Gamble wat er anders is aan de tandpastatubes die in een doosje zitten. Geen van de fabrikanten gaf een precieze uitleg. 

Verpakkingsdeskundige Cathrien Ruoff reageert: “De doosjes zitten eromheen om de tandpasta een professionele uitstraling te geven. Voor het product hoeft het niet, het heeft geen functie.” Ronald van Welie noemt nog een reden om een tandpastatube te verpakken: op een doosje kun je ook veel meer informatie geven dan op de tube. Consumenten lezen graag over de werking van een product.

Marketingexpert Kohnstamm herkent dat niet: 99% van de consumenten leest dat helemaal niet, zegt hij. “Je koopt wat je kent, je gaat niet lezen wat er allemaal in zit.” In 1992 werd een convenant gesloten met de verpakkingsindustrie om overbodige verpakkingen terug te dringen. Maar er zit een gat in de wet, zegt Ruoff. “Er mag nog steeds verpakt worden om een product commercieel interessant te maken. Dat moet veranderen.”

Bekijk hier de hele aflevering van Groen Licht

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 23.03.2016 - 16:23 uur | Bart Lauwaert

    Marketing, verleiden van consumenten blijft nu eenmaal belangrijk. Wat heb je aan een uitstekende tandpasta, enkel in tube, wanneer niemand hem koopt? De consument beslist. Van mij mag hij overigens ook rechtstreeks in de vouwkartonnage-verpakking, zonder tube :-)
    Maar even ernstig, misschien is er nog een bijkomend functioneel aspect, namelijk het "stapelen" van de losse eenheden en dus ook de logistiek. Een rechthoekig doosje stapelt namelijk veel makkelijker en logischer dan losse tubes. Die moet je dan weer in bulk in een grote omverpakking mét bijkomende opvulsels (piepschuimbolletjes? plastic folie? ...) verpakken om de tubes niet te beschadigen. De consument heeft dan wel het gevoel om minder weg te gooien maar dat gebeurt dan in het begin van de keten. En de grootste milieubelasting blijft het moeten weggooien van onverkoopbaar geworden producten. Marketing, logistiek én bescherming kunnen dus hand in hand gaan.