Technologie en voedsel moeten samen innovatieve verpakkingen voortbrengen

29.09.2015 | Beursnieuws | 1079 keer bekeken

Hoe kunnen techniek en voedsel samen leiden tot innovatieve verpakkingsoplossingen? Deze vraag stond centraal bij Tech meets Food 2015, dat voor het eerst plaatsvond in het Designlab van de Universiteit Twente. Ruim honderd professionals en studenten kwamen bijeen op het door European Packaging Gallery en Innofood georganiseerde evenement.

Na introducties van Innofood-voorzitter Rob Snel en hoogleraar Design Engineering Fred van Houten, was het woord aan Bauke van der Veen, managing director bij de Verenigde Nederlandse Kruidencoöperatie. 'Verse kruiden bestaan voor 75 tot 90 procent uit water. Door het water te verwijderen kan sneller en efficiënter worden getransporteerd', aldus van der Veen. De toekomst ligt volgens hem in verpakkingen die productkwaliteit bewaken en die het volume verkleinen zonder het product te beschadigen.

Ylva Poelman, eerder deze week nog te gast bij RTL Late Night, bepleitte innovatie met de natuur als inspiratiebron. 'De natuur is al vier miljard jaar bezig. Als we die tijd in één jaar zouden uitdrukken is de industriële revolutie pas twee seconden bezig.' Eén van de voorbeelden die ze noemde waren winglets, de opstaande delen aan het einde van een vliegtuigvleugel. Dit principe is terug te vinden bij vogels en bespaart veel energie.

Pitchen
Alleen of in duo's kregen studenten en young professionals vijf minuten om hun innovatieve food packaging concept te pitchen. De negen ideeën waren bijzonder divers: er kwamen concrete verpakkingsoplossingen langs maar ook ideeën over duurzaam ontwerpen en een drone die afval opruimt.

De eerste prijs, een reis naar Silicon Valley, werd gewonnen door Ivo ten Brinck en Mart Rozema. De studenten Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente presenteerde hun 'maaltijdsalade a la carte'. Bij dit concept worden ingrediënten apart verpakt en verkocht. Hiermee kan de consument zijn eigen maaltijdsalade voor onderweg samenstellen, en wordt voedselverspilling teruggedrongen. Andere ontwerpen die opvielen waren een borrelvlaggetje met geïntegreerd zakje mosterd en een machine voor in de supermarkt waarbij de klant zelf een zak vult met voorgesneden groenten.

Naast de reis was er nog een prijs te verdelen: de Innofood Award, voor het best toepasbare idee bij leden van Innofood. Deze ging naar 'Packastorm' van studenten Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente. Hun idee was om gepersonaliseerde en gestructureerde brainstormsessies voor de voedsel- en verpakkingsindustrie op te zetten, uitgevoerd door multidisciplinaire studententeams. De studenten gaan met Innofood kijken naar mogelijkheden om het daadwerkelijk te gaan toepassen bij hun leden. 

Dit artikel is geschreven door Mart Rozema.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren