Temperatuurtag gaat voedselverspilling tegen zonder app of batterij

25.10.2016 | Beursnieuws | 431 keer bekeken
Temperatuurtag gaat voedselverspilling tegen zonder app of batterij

In aanloop naar AIPIA interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van deze conferentie over actieve en intelligente verpakkingen. Deze maand Koji Konosu, manager van NiGK Corporation. Op AIPIA presenteert het bedrijf een nieuw type tag dat de temperatuur van producten gedurende de reis toont aan zowel consument als producent.

Hoe ziet de tag eruit, is deze geïntegreerd in de verpakking?
Technisch gezien is het mogelijk om de tag in de verpakking te verwerken, maar we zijn nog niet in die stage van het project om dat te verzorgen. Het is wel de bedoeling dat dat uiteindelijk gebeurt. Verder is het een tag met een chip in het midden die van kleur verandert als de temperatuur verandert van de verpakking.

De tag werkt zonder batterij. Hoe is dat mogelijk?
De tag maakt gebruik van een chemische samenstelling die geen batterij nodig heeft. In de tag zit een radar die temperaturen meet en aangeeft op de verpakking met een ‘knopje’ dat aan en uit kan.

Wat is het grootste voordeel voor de consument/producent?
Bij sommige verpakkingen moet je eerst de verpakking openen voordat je kunt zien wat de temperaturen zijn geweest. Als er geen meter aanwezig is, is dit zeker nodig om te controleren of het product nog goed is. Met deze tag hoeft de verpakking niet geopend te worden: de tag is zelfs uit te lezen zonder de verpakking aan te raken. De schakelaar die op de verpakking te zien laat in een oogopslag zien aan welke temperaturen het product blootgesteld is.

Hoe meet de tag de temperatuur precies?
Dat is iets wat ik graag in de presentatie wil laten zien. Een kleine hint kan ik wel geven: stelt u zich een schakelaar in de meterkast voor.

Welke producten hebben het meeste voordeel van deze innovatie?\
Ieder product dat kwaliteit verliest wanneer het wordt blootgesteld aan hoge temperaturen. Voorbeelden daarvan zijn onder andere vaccinaties, farmaceutische producten, verven en dure voedingsproducten.

Wat kunnen mensen verwachten van de presentatie tijdens AIPIA?
Na een korte samenvatting van dagelijkse problemen waar consumenten tegenaan lopen, leggen we uit hoe onze producten dit kunnen voorkomen. We hebben twee technieken samengebracht om de consument zo optimaal mogelijk te bedienen en voedselbederf tegen te gaan. Daarbij hebben we een uitgebreide video die dat tentoonstelt. Wat de voordelen en mogelijkheden van de technologie voor de toekomst zijn, staat als laatste op het programma.

Wilt u de presentatie van Koji Konosu bijwonen? AIPIA vindt plaats op 14 en 15 november, registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren