Tetra Pak: 'Hernieuwbare verpakkingen zijn de toekomst'

13.04.2016 | Beursnieuws | 1431 keer bekeken
Tetra Pak: 'Hernieuwbare verpakkingen zijn de toekomst'

Drankverpakkingsproducent Tetra Pak wordt gezien als één van de voorlopers als het gaat om duurzame verpakkingen. Birgit Kamp van de Noord-Europese communicatieafdeling van het bedrijf vertelde tijdens Empack 2016 over het succes van de Tetra Rex Biobased, de eerste verpakking ooit die volledig hernieuwbaar is. En dat is slechts het begin van de verduurzaming.

Duurzaamheid is voor het Scandinavische bedrijf eigenlijk niets nieuws. Ruben Rausing, de oprichter van het bedrijf, liet in 1962 al optekenen: ‘A package should save more than it cost.’ Een half decennia later wordt hier nog steeds naar geleefd. Zo is Tetra Pak het eerste bedrijf ter wereld dat een drankkarton heeft geproduceerd dat volledig hernieuwbaar is. “Voor ons voelt het alsof dit moet,” zegt Kamp. “Het is geen kwestie meer van willen.”

De drankverpakking, die vooral voor verse zuivel gebruikt wordt, bestaat uit karton dat herkenbaar is aan het FSC logo en een dop die volledig geproduceerd is uit biobased materiaal. “Tel daarbij op dat negen van de tien gemeenten meewerken aan het apart inzamelen en recyclen van drankverpakkingen, en we maken met z’n allen een stap in de goede richting.”

Niet alleen is de verpakking volledig te recyclen, de materialen zijn stuk voor stuk te herleiden naar de bron. “Op die manier willen we ook een stukje openheid geven naar de consument. Duurzaamheid is steeds meer een label geworden, maar wij willen laten zien dat dit voor ons écht belangrijk is en dat we hier serieus mee omgaan.”

Meer betalen
Dat de consument hier erg op let, blijkt ook uit onderzoek dat Tetra Pak liet doen onder consumenten die op zoek waren naar een pak melk. “Uit ons onderzoek bleek dat 73 procent van de consumenten bereid is om 5 procent meer te betalen voor melk als de verpakking duurzaam is. Dit geeft hoop voor de toekomst.” Daarbij telt Kamp op dat 77 procent van de  consumenten vindt dat bedrijven niet genoeg doet om duurzaam te zijn. “Wij willen hierin een voortrekkersrol innemen, zodat we anderen kunnen laten zien dat het wel degelijk kan.”

Deze inzet wordt door de consument beloond. De Tetra Rex Biobased werd in januari 2015 gelanceerd en is inmiddels door vijf bedrijven al meer dan 100 miljoen keer verkocht. “Daaronder zijn vier Scandinavische bedrijven, maar ook het Nederlandse Vecozuivel is overstag gegaan. Voor hen is duurzaamheid niet alleen het proces van productie, maar ook de verpakking.”

Nu de Tetra Rex Biobased een succes genoemd kan worden, kijkt Tetra Pak verder naar de volgende stap. “We hebben ook veel verpakkingen voor zuivel die langer houdbaar is. Daarin zit nu nog een laagje aluminiumfolie in het karton verwerkt, maar in 2020 willen we hier een oplossing voor gevonden hebben. Dit betekent dat pakken als Appelsientje en Chocomel tegen die tijd ook uit een pak van hernieuwbare materialen geschonken kan worden. Dat zou voor ons een prachtig doel zijn.”

 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren