Tony’s Chocolonely wint chocoladeletterverpakkingstest

05.12.2016 | Branchenieuws | 807 keer bekeken
Tony’s Chocolonely wint chocoladeletterverpakkingstest

Het designpanel van BNO NEXTpack heeft de chocoladeverpakking van Tony’s Chocolonely uitgeroepen tot beste verpakking in de chocoladeletterverpakkingstest 2016. Deze verpakking krijgt de hoogste scores voor zijn verpakkingsontwerp en het uitpakken van de letter is een feestje op zich volgens het panel. De chocoladeletterverpakking van het huismerk van Albert Heijn (Delicata) en die van De Bijenkorf werden tweede en derde. 

De winnaar is gekozen op de manier waarop de letters opvallen in het schap, hoe je wordt verrast als je de verpakking wat beter bekijkt en uitpakt, welke visuele elementen er zijn toegevoegd en hoe de verpakking zich onderscheidt in vorm.

Volgens het panel worden veel verpakkingen van chocoladeletters vooral in de grafische elementen, zoals typografie en illustratie, verbeeld. Het valt de jury op dat er weinig aandacht is voor de fysieke verpakkingsvorm. Heel veel letters zitten nog steeds in het standaard verpakkingsdoosje en er is weinig designinnovatie ontdekt. Een gemiste kans volgens het panel, want het Sinterklaasfeest biedt juist ruimte om iets nieuws te proberen.

De winnaar
De discussie over traditie of vernieuwing, vloeit ook door naar het designpanel. Als er naar de winnaar van de test wordt gekeken, gaat de voorkeur uit naar vernieuwing. “Zowel het verpakkingsontwerp als de letter zelf van Tony's Chocolonely zijn het minst traditioneel ‘sinterklazig’ van alle beoordeelde ontwerpen, maar het ontwerp als totaal past toch het best bij het Sinterklaasfeest. De verpakking is typisch voor het merk Tony's Chocolonely en knalt uit het schap door de opvallende typografie en felle kleuren”, zegt de jury. Wat nog meer opvalt aan de verpakking zijn de  onderhoudende teksten op de buitenkant en de Sinterklaasillustraties aan de binnenkant van het ‘pakpapier’. Het ontwerp is ook anders dan de standaard ontwerpen op het gebied van chocoladeletters. 

Het designpanel concludeert dat de verpakking van de letter van Tony's Chocolonely zich het meest onderscheid en het minst traditioneel. `’Een uitpak feestje dat bij Sinterklaas past.”  

De jury
Het BNO NEXTpack panel bestond dit jaar uit Kyanne Bückmann (Bowler&Kimchi), Marcel Verhaaf (Anthem), Steven de Cleen (Proud design) en Frank Nas (Design Bridge).

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren