Top sprekers en experts presenteren hun blik op de toekomst op Empack

09.03.2017 | Beursnieuws | 515 keer bekeken
Top sprekers en experts presenteren hun blik op de toekomst op Empack

Voor komende editie, die plaatsvindt op 5 & 6 april a.s. in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch, is het wederom gelukt om een boeiend, actueel programma samen te stellen. De bezoeker is ervan verzekerd noviteiten en trends te ontdekken en keert met nieuwe handvaten huiswaarts. 

Trends van de toekomst
Het kennisprogramma van Empack draait om actuele topics zoals circulaire economie en wetgeving, vooral op het gebied van voedselveiligheid. Ook E-commerce en technologische innovaties komen aan bod, waarbij trendwatcher Richard van Hooijdonk als keynote spreker is gecommitteerd aan Empack. Hij zal de technologische trends richting 2030 en de toekomst van Retail in een dynamische lezing presenteren. In samenwerking met verschillende partners zoals ABN AMRO, VerpakkingsProfs, GSOB, Online Retailer, Green Serendipity, PEFC, Link Magazine, VNV en VMT is een allround programma ontwikkeld. Kortom, aan elk afzonderlijk thema wordt in het programma uitgebreid aandacht besteed op een bijpassende wijze.

E-commerce: Fresh food deliveries
Het onderwerp E-commerce vormt de rode draad van Empack, Automation en Logistics & Distribution. In het geval van Empack gaan we dieper in op o.a. fresh food deliveries. De online verkoop van verse producten is namelijk kansrijk en uitdagend en dat geldt zeker voor de bezorging. Dynalogic, deeleenkoe.be en Efoodconsult presenteren het verhaal over hoe een versproduct als vlees op de juiste temperatuur bij de klant arriveert door middel van ‘personalized logistics’.

Flexo versus digitaal
Veel van ons eten is verpakt in materiaal dat bedrukt is met logo’s, informatieve teksten en wervende plaatjes. De verpakkingen zijn veelal vervaardigd van gerecycled materiaal en de drukinkt op basis van minerale olie kan in contact komen met de inhoud. Kennispartij GSOB organiseert op donderdagmiddag 6 april een debat met dit hoofdthema. Partijen als Greetz.nl, Vista, Greenery, Iggesund en Bloomon gaan met elkaar in conclaaf, ieder vanuit de eigen expertise. Waar heb je mee te maken als het gaat om wetgeving van verpakkingen, wat doet dit vervolgens met de houdbaarheid van het product? Uiteindelijk wordt samen met de panel- en discussieleden een conclusie gevormd.

Circulaire economie
Circulaire verpakkingen spelen een hele belangrijke rol in de verpakkingsindustrie en krijgen daarom uitgebreid aandacht in het kennisprogramma. Welke materialen zijn beschikbaar, wat zijn de mogelijkheden ervan en hebben de materialen zich in de praktijk al bewezen? Deze vraagstukken worden behandeld in het Circulair Verpakken theater. Caroli Buitenhuis van Green Serendipity, PEFC, het keurmerk voor duurzaam bosbeheer en Kennisinstituut Duurzaam Verpakken geven allen een visie en presenteren hun expertise op dit vakgebied. 

Automatiseren in verpakken
Technologische trends op het gebied van automatiseren in verpakken en logistiek komen uitgebreid aan bod in het theater op Automation in hal 4. Thema’s als Co-botisering, procesoptimalisatie, Ecommerce en Industriële veiligheid vormen de hoofdmoot van dit theater. Zo neemt Marco van den Bosch van PAL-V de bezoekers mee in de wereld van de vliegende auto en het rijdende vliegtuig. Herbert ten Have, CEO van Delft Robotics, behandelt kunstmatige intelligentie voor robots. Robots hebben moeite met variëteit van verpakkingen. Dankzij deep learning krijgen robots ogen en een zelfstandig denkvermogen, waarmee zij zelfs onbekende dozen kunnen herkennen en oppakken. Keynote Bennie Mols gaat in op het onderwerp ‘de robot als collega’. Bennie is freelance wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, robots en het menselijk brein.

Innovatie routes
In samenwerking met VMT organiseert Easyfairs een speciale Food Innovatie route. Deze route focust op innovaties gerelateerd aan de voedingsindustrie. Volgens ABN Amro is goedkoop en efficiënt produceren al geruime tijd een basisvoorwaarde voor voedingsmiddelenfabrikanten. Veel geld wordt aan ‘de achterkant’ verdiend. Nu productie en logistiek steeds meer zijn geautomatiseerd en gedigitaliseerd, komt de bodem van productiviteitsverbetering in zicht. Het dwingt fabrikanten tot nog meer waarde creatie aan ‘de voorkant’. Hierop kunnen inspelen betekent voor veel food-gerelateerde bedrijven een versnelling van innovatie en daarmee een cultuuromslag. Easyfairs organiseert in samenwerking met VMT de zogeheten Food Innovatie Route om de mogelijkheden hiertoe op een overzichtelijke wijze aan de bezoeker te tonen.

Naast de Food Route, kan men nog 3 routes volgen, namelijk de Tech Route, Circulaire route en de E-commerce route. Deze leiden de bezoekers rond langs exposanten die de laatste innovaties binnen deze segmenten zullen presenteren. 

Houdt VerpakkingsProfs.nl in de gaten voor interviews met diverse sprekers en registreer je hier gratis voor Empack.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren