Trend: vensterverpakkingen bij voedingsmiddelen

29.08.2014 | Branchenieuws | 1599 keer bekeken

Er komen steeds meer doorzichtige, of gedeeltelijk doorzichtige verpakkingen voor voedingsmiddelen op de markt. Het idee: mensen kopen eerder een product als ze gezien hebben hoe het eruit ziet. Dat geldt vooral voor gezonde levensmiddelen zoals mueslirepen, fruitsapjes en yoghurt. Een doorzichtige verpakking, of een verpakking met vensterglas draagt bij aan het imago van een helder, heilzaam product. Daarnaast lijkt het zo meer op een huisgemaakte maaltijd in plaats van een machinaal verwerkte maaltijd.

Doorzichtige verpakking positiever beoordeeld

Zeker bij mueslirepen in doorzichtige papiertjes is daar een hoop innovatie aan vooraf gegaan. De nootjes die vaak in de repen zitten hebben vaak een olielaagje. Dit olielaagje oxideert gemakkelijk waardoor de repen er minder smakelijk uitzien. Larabar was één van de eerste bedrijven die het voor elkaar kreeg wél een doorzichtige verpakkingen voor mueslirepen te produceren.

Uit consumentenonderzoek  bleek dat mensen de repen in de nieuwe verpakking positiever beoordeelden dan de repen in een ondoorzichtige verpakking, terwijl de receptuur exact gelijk was. Consumenten vonden de repen in de doorzichtige verpakking lekkerder én gezonder. Ook dachten ze dat er minder kunstmatige smaakstoffen inzaten. Reden voor Larabar om meer producten in een doorzichtige verpakking te verpakken.

Vensterverpakking niet altijd geschikt

Toch is een verpakking met vensterglas niet geschikt voor alle producten. Een voorbeeld is chips. Bij veel zakken chips is de bovenste helft van de zak slechts gevuld met lucht. Ook de onderkant is geen optie omdat juist daar kleine stukjes zich verzamelen. Vensterglas is ook vaak ongeschikt voor voedingsmiddelen die uit kleine deeltjes bestaan zoals ontbijtgranen. Door de structuur kan het product er ‘stoffig’ uit komen te zien.

Overwegingen bij een doorzichtige verpakking

Het belangrijkste is dat verpakkingsproducenten goed moeten nadenken op welke plek ze het venster plaatsen. Soms is de bovenkant van de verpakking daarvoor geschikt, maar in veel gevallen werkt het vensterglas optimaal op het midden van de verpakking. Ook moeten ze rekening houden met het transport van het product. Voedsel moet er ook nog lekker uitzien als het is ingepakt, is ingeladen, duizenden kilometers vervoerd, weer is uitgeladen en in de schappen is gelegd. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 13.09.2014 - 16:07 uur | Bert Verheij

    Al jaren een voorstander van venster in verpakkingen. Het is voor de consument een duidelijke en eerlijke verpakking. We passen doorlopende vensters en vensters in register toe bij papierlaminaten en bij bedrukte flexibles.