Trends in luxeverpakkingen: exclusief, exclusiever, exclusiefst

27.11.2014 | Branchenieuws | 2668 keer bekeken

Als men gaat kijken naar de nieuwe trends in verpakkingsland is het wellicht een goed idee om met een schuin oog de luxe merken in de gaten te houden. Merken in het luxere segment hebben immers veelal het meeste budget, de meeste klanten en veel aandacht voor design. Veel van de ideeën in het luxe segment vloeien immers door naar het middensegment. Welke trends zullen we de komende jaren veel gaan zien?

Persoonlijke verpakkingen

Alison Church, van easyFairs in Londen legt uit dat differentiatie en personalisatie van verpakkingen één van de belangrijkste trends is. Voorbeelden van persoonlijke verpakkingen zijn er genoeg. Zo kwamen Coca-cola en Nutella met flesjes en potjes met allerlei voornamen. Dubbelfrisss maakte twee varianten Dubbelfrisss specifiek voor meisjes en voor jongens.

Door die persoonlijke aanpak vallen de verpakkingen meer op in het schap. In het schap staat gaan ‘zee’ van dezelfde verpakkingen meer, maar allemaal verschillende ontwerpen. Het merk creëert op die manier interactiviteit met de consument, die op zoek gaat naar zijn/haar eigen naam tussen de verschillende flesjes, doosjes of potjes. Daarnaast worden deze persoonlijke verpakkingen vaak gedeeld via sociale media. Op die manier is er sprake van ‘free publicity’.

Samenwerken met exclusieve ontwerpers

Een andere trend is het samenwerken met bekende ontwerpers. Een voorbeeld zijn limited edition flessen water van Evian, die ieder jaar door een andere ontwerper worden ontworpen.

Een ander voorbeeld zijn deze porseleinachtige whiskeyflessen van Johnny Walker. Naast het design hebben de flessen ook een speciaal laagje waardoor de fles beter in de hand ligt en zacht aanvoelt.

Minimalistische verpakkingen

Een trend die vaak terugkomt is minimalisme. Veel verpakkingen hebben één kleur en zijn voorzien van één strak, clean lettertype. Dat is niet voor niets: onderzoek heeft uitgewezen dat dit soort verpakkingen het beeld van het product positief beïnvloed. Zo wordt het product gezien als kwalitatiever, authentieker en gezonder. Daarnaast geeft het een chique uitstraling. Schreeuwerige, drukke verpakkingen zijn uit. Subtiliteit en terughoudendheid voeren de boventoon. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Bart Hulsegge
    04.12.2014 - 11:01 uur | Bart Hulsegge

    Personaliseren en luxe uitstraling, de combinatie voor succes in het hoogste segment.