Unilever: 'Duurzaamheid is een manier om te overleven als bedrijf'

20.05.2016 | Beursnieuws | 965 keer bekeken
Unilever: 'Duurzaamheid is een manier om te overleven als bedrijf'

Tijdens het jaarcongres Packaging Industry op 16 juni 2016 in Den Haag komen professionals samen om over prangende onderwerpen uit de verpakkingsbranche te discussiëren. Een van de leden van de paneldiscussie over supply chain sustainability is Frederic Dreux, Packaging Capability Leader bij Unilever.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Binnen Unilever hou ik me bezig met het materiaal, en dan voornamelijk plastic. Samen met een team zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk materiaal gebruikt wordt, zonder dat het ten koste gaat van de bescherming van het product.

Hoe belangrijk is duurzaamheid van Unilever?
Het is in alle aspecten van het bedrijf verweven middels ons Unilever Sustainable Living Plan. We hebben met onze ambitieuze doelstellingen inmiddels ook een naam hoog te houden op het gebied van duurzaamheid, waar we natuurlijk erg trots op zijn. We krijgen veel erkenning voor onze acties. Het is van groot belang dat we onze consumenten inzicht geven in wat we doen op het gebied van duurzaamheid. Op onze  website zijn alle doelstellingen van het Unilever Sustainable Living Plan te vinden en wat de hierop geboekte voortgang is tot nu toe.

Natuurlijk gaat het Plan over milieu-impactreductie, maar het is ook een belangrijke aanjager van waarden: duurzaamheid realiseert groei, reduceert kosten, vergroot het vertrouwen van anderen in het bedrijf en onze producten, en reduceert de risico’s. Daarom noemen we het Plan ook niet ons nieuwe duurzaamheidsplan maar onze nieuwe business strategie gebaseerd op duurzame groei. Hiermee is het voor onze aandeelhouders en financieel ook heel aantrekkelijk is om duurzaam te produceren.

Wat bedoelt u daar precies mee?
Wij zien duurzaamheid als een manier om te overleven in de business en de concurrentie een stap voor te blijven. Als je niet meegaat in de laatste trends, kan dat een gevaar zijn voor het bestaan van je bedrijf. Natuurlijk speelt de vraag vanuit de consument daarbij een belangrijk rol, maar voor ons gaat duurzaamheid veel dieper dan dat.

Waar heeft u het dan specifiek over?
Duurzaamheid is ook een sociaal aspect. Het zit in zoveel dingen verweven. We willen ook een positieve impact hebben op de wereldbevolking. Zo werken we mee aan hygiëneprojecten in derde wereldlanden en werken we samen met andere organisaties aan toegang tot schoon en veilig drinkwater over de hele wereld. Natuurlijk staat het heel goed om te zeggen dat je duurzaam bezig bent en we hebben als groot bedrijf onze verantwoordelijkheden, maar volgens mij kunnen bedrijven niet meer achterblijven als het gaat om duurzaamheid.

U bent onderdeel van het Strategic Packaging Materials Team. Wat doen jullie precies?
Het is een internationaal team dat valt onder R&D. Het is een van de weinig teams die actief is binnen verschillende segmenten van Unilever: Food, Personal Care, Home Care en Refreshments. Voor al deze segmenten zijn we steeds bezig met het optimaliseren en ontwikkelen van nieuwe materialen en technologieën. Door te kijken naar nieuwe ontwikkelingen en technologieën proberen we afval te verminderen, recyclen te bevorderen en nieuwe concepten te maken die duurzamer zijn en meer consumentengemak brengen.

De paneldiscussie waaraan u deelneemt gaat over supply chain sustainability. Wat doet Unilever hieraan?
Het eerste wat denk ik moet gebeuren is de erkenning dat verduurzaming niet op de schouders van één schakel in de keten kan liggen. Alle schakels moet samenwerken – van grondstofleveranciers tot consumenten. Door de circulaire economie staan alle partijen meer met elkaar in verbinding dan ooit en het is aan ons om alle partijen te horen en hun gedachtegoed samen te brengen. Alleen op die manier kan verandering tot stand worden gebracht. 

Abonnees van VerpakkingsProfs ontvangen korting o.v.v. code VP100!  Inschrijven kan hier!

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren