Unilever meest duurzame bedrijf in voedsel- en drankensector.

10.04.2015 | Branchenieuws | 921 keer bekeken

Unilever is door Oxfam Novib tijdens de eerste 'Battle of the brands' uitgeroepen tot meest duurzame bedrijf in de voedsel- en drankensector. In de wedstrijd werd onder andere gekeken naar klimaat, land en watergebruik. Unilever dankt zijn eerste plaats vooral aan de goede zorgen om het klimaat en de manier waarop zij met werknemers en boeren omgaan.

In januari bereikte Unilever haar milieudoelstelling om geen afval uit het productieproces naar de afvalstortplaats te brengen.

Op de tweede plaats eindigde Nestle, die een campagne opzette om chips- en chocoladeverpakkingen beter recyclebaar te maken.

De derde en vierde plaats zijn voor Coca Cola en Pepsi, ondanks vele kritieken van milieu-activisten de laatste jaren. Coca Cola dankt haar plaats vooral aan haar plannen om water neutraal te zijn 2020 en Pepsi bespaarde 14 miljard liter water in 2014 – onder andere door efficienter met water om te gaan.

Nummer vijf deed het vooral goed op het gebied van het klimaat. Mars sponsorde in februari een onderzoek van het duurzaamheidsinstituut van Cambridge, dat onderzoek deed naar de bescherming van de Engelse natuur. Ook heeft het snoepbedrijf aangegeven 12 procent van alle gebruikte energie op te wekken uit windmolens in Texas

Verbeterpunten
Op de zesde plaats eindigde Mondelez, gevolgd door Kellogs, Danone, General Mills en Associated British Foods. Al deze bedrijven scoorden allemaal minder dan de helft op de punten die Oxfam Novib opgesteld had. "Het is duidelijk dat er nog steeds veel werk aan de winkel is," zegt de organistie in een blogpost. "Waar bijna alle bedrijven in de top tien slecht op scoren is het investeren en aanmoedigen van lokale boeren. Dat is volgens ons een belangrijk verbeterpunt: want in combinatie met de opwarming van de aarde is het momenteel een verlies-verlies situatie voor zowel de boeren als de bedrijven zelf."

Volgens Oxfam Novib is het vooral belangrijk dat de tien gekozen bedrijven inzien dat ze een belangrijke voorlichtingsrol hebben voor de rest van de voedingsbedrijven en hun eigen productieketen. "Ze zijn in de juiste positie om te verbinden en te andere bedrijven te beinvloeden, als grote spelers binnen de markt." Mars, Mondelez en Nestle verbruiken samen zo'n 30 procent van alle cacao wereldwijd, Coca Cola is grootste afnemer van suiker en bezit zo'n 25 procent van de wereldwijde frisdrankmarkt. Pepsi bezit 'slechts' 18 procent.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren