Van online muziek naar offline verpakking

09.10.2014 | Branchenieuws | 991 keer bekeken

Hoe kun je van een product dat alleen online bestaat een fysieke verpakking maken? Dat is de vraag die Zweedse studenten van de Berghs School of Communication zich momenteel afvragen. Online muziekdienst Spotify heeft ze gevraagd een fysieke verpakking te ontwerpen voor Spotify.

Wat is Spotify?

Spotify is een online muziekdienst waarbij de gebruiker een programma download op zijn/haar computer waar miljoenen albums en losse liedjes op staan die men onbeperkt kan luisteren. Spotify is in tegenstelling tot muziek downloaden, niet illegaal.

De muziekdienst verdient vooral aan de reclame tussen verschillende liedjes in en de banners in het programma zelf. Een premium account zonder reclame-uitingen tussen de liedjes door kost €9,99 per maand. Een deel van de opbrengsten van Spotify gaat naar de artiesten zelf.

Fysieke verpakking = nieuwe doelgroep?

Spotify wil met de fysieke verpakking een compleet nieuw doelgroep benaderen. Daarnaast zocht Spotify al een tijdje naar een manier om hun online product ook offline aan de markt te brengen.

Officieel heet de ontwerpwedstrijd ‘SPICE’, wat staat voor Sustainable Packaging Innovation & Communication Event. De ontwerpwedstrijd bestaat al 5 jaar, maar het is de eerste keer dat de studenten een verpakking ontwerpen voor een online product.

De wedstrijd loopt door tot en met 29 oktober. De winnende ontwerpen komen op de website van SPICE’14.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren