Vensterverpakkingen bij voedingsmiddelen: niet altijd de beste keuze

28.10.2014 | Branchenieuws | 1544 keer bekeken

Het komt steeds vaker voor: voedingsmiddelen die verpakt worden in een geheel of gedeeltelijk doorzichtige verpakking. Hoewel die verpakkingen veel voordelen bieden, zijn er ook enkele nadelen.

Vensterverpakking waarom wél:

Een doorzichtige verpakking kan leiden tot meer verkopen omdat de consument een doorzichtige verpakking vaak beter beoordeelt dan een niet-doorzichtige verpakking. Hierdoor zal de consument dus eerder een product kopen in een vensterverpakking dan een product in een ‘gewone’ verpakking. “What you see, is what you get” blijkt hier het credo. Daarnaast blijken consumenten producten in doorzichtige verpakkingen als gezonder en heilzamer te zien. Dat sluit weer goed aan op de trend om gezond te eten.

Vensterverpakking waarom niet:

Een gedeeltelijk doorzichtige verpakking of een vensterverpakking lijkt op het eerste gezicht dus een goede investering die zich vanzelf uitbetaald. Toch is een doorzichtige verpakking niet altijd het recept voor succes, hoe komt dat?

1. Het product moet er ook nog goed uitzien na het verschepen en/of bevoorraden. Sommige producten zien er in de fabriek geweldig uit, maar verliezen snel hun glans als ze duizenden kilometers hebben afgelegd van de fabriek, naar de grootleverancier, naar de supermarkt en vervolgens naar de klant.

2. Doorzichtige verpakkingen moeten, net als andere verpakkingen hun beschermende functie waarborgen. Bij een doorzichtige verpakking wordt het product dagelijks blootgesteld aan (dag)licht, wat de kwaliteit van het product kan beïnvloeden.

3. Sommige producten zijn simpelweg niet geschikt voor een doorzichtige verpakking. Een voorbeeld is chips. Een groot gedeelte van een chipszak zit namelijk vol met lucht. Dit gedeelte wil de consument natuurlijk juist niét zien.

4. Steeds meer bedrijven stappen over naar doorzichtige verpakkingen en daardoor wordt het lastiger om ‘uniek’ te zijn. Juist in een markt die volstroomt met doorzichtige verpakkingen, kan het lonen om juist géén doorzichtige verpakking in te voeren.

5. Het kostenplaatje: het ontwerpen en produceren van een geheel of gedeeltelijk doorzichtige verpakking is een dure aangelegenheid die vraagt om een zeer specifieke investering, waarvan het aan het begin niet duidelijk is of je die als bedrijf terugverdient.

Dat laatste overkwam het Amerikaanse bedrijf Hillshire Farm. Al jaren maakten ze gebruik van herkenbare rode kuipjes voor hun vleeswaren totdat ze overstapten op doorzichtige kuipjes zonder de rode kleur. Resultaat: consumenten herkenden de verpakking niet meer en de verkoop ging drastisch omlaag. Enige tijd later besloot Hillshire Farm daarom weer terug te switchen naar hun oorspronkelijk rode verpakking.

Zou u investeren in een doorzichtige verpakking? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 30.10.2014 - 15:20 uur | Redactie Verpakkingsprofs

    Beste Fred,
    Bedankt voor uw reactie. Dit artikel is bedoeld als een eerste verkenning naar de nadelen van vensterverpakkingen.

    De vragen die u stelt mbt UV-filterende materialen zijn dan ook zeer interessant voor een mogelijk vervolgartikel over dit onderwerp.

    Wat betreft het 'vensterglas', dit hebben wij aangepast, scherp!

  • Fred van Hessen
    30.10.2014 - 14:24 uur | Fred van Hessen

    Veel te oppervlakkig verhaal. Waaróm zijn transparante verpakkingen soms nadelig voor de kwaliteit van de inhoud? Antw: bijna altijd omdat ze UV doorlaten. Bestaan er dan geen UV-filterende transparante verpakkingsmaterialen? Zonee, waarom niet? Zoja welke zijn dat, wat zijn hun toepassingsmogelijkheden, kosten, beperkingen? Kijk, dát zijn vragen waarop de antwoorden interessant zijn, niet slechts open deuren intrappen.
    Enneh, vleeswaren in een "verpakking met vensterglas"...???