Veranderende consument vraagt om verschillende maten verpakkingen

01.04.2015 | Trends | 2133 keer bekeken

Lange tijd was er weinig variatie in de maten van verpakkingen. Consumenten kregen de keuze uit twee maten als ze een blik soep wilde kopen, kregen melk in veelal grote verpakkingen en veel groenten waren voorverpakt in bepaalde porties.

In de hele wereld wordt de portiegrootte momenteel onder de loep genomen. Kleine verpakkingen voor eenpersoonshuishoudens worden steeds normaler en zijn naast de familieverpakkingen in het schap te vinden. Met, als je geluk hebt, nog een aantal maten daartussen. Iets waar niet alleen de consument van kan profiteren, maar ook de producent.

Veranderende huishoudens
Het gaat hier namelijk om iets wat voor een producent van levensbelang is: het begrijpen van de consument. Dat er steeds meer verschillende maten ontstaan heeft te maken met de verandering van huishoudens. Waar vroeger een huishouden gemiddeld uit vier mensen bestond, is het nu ook heel normaal om voor langere tijd alleen of met z'n tweeën te wonen. Dan is zo'n groot blik soep of een pak melk van twee liter niet nodig. Tel daarbij een levensstijl op die steeds hectischer wordt en de roep om verschillende maten porties is beter te begrijpen.

Veranderende generaties
In combinatie met de veranderende huishoudens is daar ook het verschil in generaties. Millennials, de generatie geboren tussen 1985 en 2000, zijn meer gericht op het kopen van verantwoorde producten. Dat uit zich niet alleen in verantwoorde producten, maar ook in de portiegrootte: bij grotere porties ligt voedselverspilling immers sneller op de loer. Slechts 25 procent van de Millennials in de Verenigde Staten heeft kinderen: veelal leven zij alleen. Ze kiezen dan ook voornamelijk kleine verpakkingen.

Generatie X, de generatie tussen de Millennials en de Baby Boomers koken volgens Amerikaanse cijfers gemiddeld tien maaltijden per week, veelal zelf bereid met voorverpakte producten als bouillon, groenten, vlees en andere ingrediënten. Ze maken dankbaar gebruik van de multiverpakkingen, die handig te gebruiken zijn voor een gezin met kinderen. Wel is het handig als deze verpakkingen goed afsluitbaar zijn, want de kans dat iemand een melkpak van twee liter in een keer gebruikt is klein. Dit afgewisseld met voedsel om mee naar school te nemen vormt het grootste deel van hun boodschappenkar.

Baby Boomers schuiven in hun verpakkingskeuze dan weer meer naar Millennials. Zodra de kinderen uit huis zijn, verdwijnen de voordeelverpakkingen en zullen zij vooral gebruik maken van tweepersoons maaltijden. Ook worden vaak kleine verpakkingen gekocht, zodat iedereen in het huishouden rekening kan houden met zijn eigen voedselvoorkeuren. Om de iets ouderen Baby Boomers ook te voorzien van een goede verpakking, is het van belang om rekening te houden met ouderdomskwalen. Een groter lettertype op het etiket en handige draaidoppen zijn hier van belang.

Vervangen
De meeneemverpakkingen zijn momenteel in grote opkomst: in een Amerikaans onderzoek gaf 72 procent van de consumenten aan de komende maand minimaal met een van deze verpakkingen to go in aanraking te komen. Toch zou dit niet hoeven te betekenen dat andere verpakkingen niet meer nodig zijn. Doordat het verschil in huishoudens en generaties groter wordt, is er behoefte aan meer. Maar het een hoeft het ander niet te vervangen.

Een slimme producent speelt hierop in door juist zoveel mogelijk verschillende verpakkingen aan te bieden. Het versterkt het merk en biedt de consument een prettige keuze aan mogelijkheden. Een consument die een kleine verpakking melk voor naar werk koopt, is eerder geneigd om daarna een grote verpakking van hetzelfde merk te kopen voor thuis. Zie het als een extra stukje service: de consument op maat bieden wat hij nodig heeft.

Foto: Pinterest

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Aloys W.H. Janssen van den Brink
    09.04.2015 - 16:37 uur | Aloys W.H. Janssen van den Brink

    goed artikel, ben op zoek naar een nieuwe verpakking zoals afgebeeld. stuur maar door aan de belanghebbende
    met vriendelijke groet,

    Aloys Janssen

  • Sam Wybo
    09.04.2015 - 14:39 uur | Sam Wybo

    Met Flessen, waarbij de hals identiek is, kan je alle formaten van 50ml - 5l afvullen zonder formaat wissel, dankzij neck handling.
    Serac is hier een pionier in, met name door een weegschaal te voorzien aan de nekhouder, waardoor alles eronder helemaal vrij is.
    meer op www.fillingmachine.be