'Verbod gratis plastic tas werpt vruchten af'

18.04.2016 | Branchenieuws | 861 keer bekeken
'Verbod gratis plastic tas werpt vruchten af'

De ban op de gratis plastic tas werpt zijn vruchten af. Sinds de ingang van het verbod op 1 januari van dit jaar is het tasjesverbruik minstens gehalveerd. Dat blijkt uit een rondgang van dagblad Trouw. Sommige grootwinkelbedrijven spreken zelfs van een afname tot 85 procent.

De koepelorganisatie Raad Nederlandse Detailhandel (RND) heeft de meest voorzichtige schatting. Haar leden melden een daling van 50 procent. "En dat betreft dan voornamelijk schoenen- en modewinkels" - zaken waar nog relatief veel klanten een tasje meevragen, volgens secretaris Jeroen van Dijken van de RND. "Een klant loopt immers niet zomaar met een schoenendoos onder zijn arm de winkel uit."

Bij warenhuizen met producten die doorgaans kleiner zijn en dus makkelijker mee te nemen, gaan sinds dit jaar nog minder tassen over de toonbank. Zo spreekt prijsstunter Action over een afname van 60 procent, drogisterijketen Etos en het warenhuis Hema over zelfs 85 procent.

Minder plastic, meer papier en katoen
Groothandels die de plastic tassen leveren, bevestigen deze cijfers. Klaas uit de Bosch van F&F Verpakkingen ziet dat de tasjesverkoop aan winkelketens met zo'n 60 tot 70 procent is gedaald. De afzet van tassen aan particuliere winkeliers, zegt Uit de Bosch in de krant, slinkt 'slechts' met 50 procent. Want: die bestellen weliswaar minder plastic, maar weer meer papier en katoen.

"Veel kleine detaillisten hebben geen zin in gezeur van klanten, of in het opzetten van een hele boekhouding rondom tassenverkoop. Daarom kiezen ze vaker voor een verpakking die ze zo weg kunnen geven." Systematische metingen naar veranderingen in het tasjesverbruik zijn nog niet gedaan. Maar, zegt Vera Dalm, directeur van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal tegen Trouw: "Van alle kanten horen we dat het verschil met vóór 2016 enorm is."

Ze staat ervan versteld dat een ogenschijnlijk kleine ingreep zo'n verschuiving teweegbrengt. Pure milieuwinst, noemt ze het. Want ook al is een deel van het plastic vervangen door papier en is een papieren tas niet per se milieuvriendelijker dan een plastic exemplaar, 'de meeste Nederlanders lijken toch braaf een tasje van huis mee te nemen'.

Ja-zeggen
Dalm denkt dat het verschil in gedrag vooral voortkomt uit een veranderde vraagstelling. "Mensen houden van ja-zeggen. Als iemand vraagt 'Wilt u er een tasje bij?' dan zullen de meeste mensen dit bevestigend beantwoorden. Maar nu vragen winkeliers: gaat het zo mee? En dan is het antwoord nog steeds: ja, hoor."

Jan Willem Bolderdijk, onderzoeker en docent consumentengedrag aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een soortgelijke verklaring. "Het is niet zo dat consumenten zich massaal laten leiden door een kleine financiële beloning. Voorheen kregen klanten standaard een tasje mee, maar nu ze een actieve keuze moeten maken, kiezen ze vaak voor het sociaal wenselijke."

Trouw is het niet eerste medium dat het succes van de afschaffing onderzoekt. Eerder maakte NOS al bekend dat er veel minder plastic tassen over de toonbank gingen dan voor het verbod.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren