Verdubbeling van online discriminatie bij webwinkels

15.12.2016 | Branchenieuws | 347 keer bekeken
Verdubbeling van online discriminatie bij webwinkels

Het Europees centra voor consumentenvoorlichting (ECC-net) heeft een rapport naar buiten gebracht waarin staat dat Europese online shoppers gediscrimineerd worden. Online winkels weigeren bijvoorbeeld shoppers op grond van hun nationaliteit of verhogen de prijzen op basis van woonplaats.

Verdubbeling van aantal klachten
ECC-Net kreeg tussen vanaf 2013 tot vorig jaar meer dan 500 klachten van mensen die niet vrij iets online konden kopen. Het precieze aantal staat op 532 klachten, dat is meer dan verdubbeling van de gemeten jaren tussen 2010 tussen 2012. Hier moet wel bij gezegd worden dat het aantal aankopen vanuit een buitenlandse webwinkel in die tijd minder was.

Online discrimineren
Meer dan 80 procent van de klachten ging over discriminatie naar woonplaats. Daarvan ging bijna 70 procent over prijs- of serviceverschillen in webwinkels voor elektronische apparatuur, vervoersmiddelen, kleding, boeken, muziek of het downloaden van data schrijft Twinkle op haar website. Online shoppers werden bijvoorbeeld op de site geweigerd, werden doorgestuurd naar een andere website, kregen hun uiteindelijke order niet thuisgestuurd, konden niet normaal afrekenen of kregen extra dan wel andere verkoopvoorwaarden. 

In een persbericht schrijft de ECC dat Nederlandse webshops onder meer Britten weigerden die op een Nederlandse webshop een tent wilden kopen. Er is ook een voorbeeld van een Nederlandse online shopper naar buiten gebracht die geen e-book mocht kopen op een Britse site, omdat deze webwinkel alleen maar producten verkoopt aan consumenten uit eigen land. 

Nieuw wetsvoorstel aangenomen
De Europese Raad van Ministers ging vorige maand akkoord met een wetsvoorstel dat deze zogeheten 'geoblocking' tegengaat. Door deze wet komt de Europese Unie weer een stap dichterbij een beleid waarin elke consument in elk land mag shoppen en discriminatie tot het verleden behoort. 

Ecommerce Europe gaf aflopen jaar aan dat online winkels in de EU niet verplicht moeten worden tot leveren aan alle landen binnen de EU. Dit zou de keuzevrijheid verminderen van webwinkels. Er zijn voorbeelden dat webwinkels niet aan sommige landen willen leveren omdat zij daar economische redenen voor hebben.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren