Verduurzaming e-commerce zet door: bol.com en Wehkamp maken verpakkingen op maat

24.06.2015 | Branchenieuws | 1801 keer bekeken

Online retailwinkels Bol.com en Wehkamp.nl gebruiken vanaf vandaag enkel nog verpakkingen op maat. Op deze manier hopen ze hun bezorgproces te verduurzamen: door de grootte beter af te stemmen op het formaat van de aankoop wordt materiaal bespaard.

De ontwikkeling past binnen de verduurzaming van de e-commercesector. Eerder waren er al regelmatig klachten op sociale media te vinden van veel te grote verpakkingen. Door deze ontwikkeling besparen de bedrijven niet alleen een hoop materiaal, maar blijft ook irritatie van consumenten uit.

De maatregel past binnen het sectorplan voor duurzaam verzendmateriaal, opgesteld door een werkgroep onder leiding van Thuiswinkel.org. Eind 2014 werd door deze werkgroep gekeken naar de vier hoofdzaken die de milieu-impact van verpakkingsmaterialen moeten verminderen: minder grondstoffenverbruik, meer recycling, meer hergebruik en meer hernieuwbare grondstoffen.

Duurzame verzendmaterialen worden niet helemaal zonder reden de laatste tijd steeds populairder: online retailers zijn vanaf 2015 wettelijk verplicht om duurzaamheidsdoelstellingen na te leven als het gaat om verzendmateriaal. De verduurzaming van de e-commerce sector zit hem niet alleen in het verpakkingsmateriaal: ook de pkomst van drop-off points, elektrische voertuigen en fierskoeriers zorgen voor verduurzaming.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 14.09.2015 - 23:34 uur | Dave van Dijk

    Toch vraag ik mij af hoe duurzaam dit in werkelijkheid is. Het basismateriaal waar de dozen of zakken uit gemaakt worden heeft nl al een bepaalde afmeting wat je vervolgens gaat versnijden om er een verpakking op maat van te maken. Dus veel restafval.