Verpakken tegen verspilling: klein, kleiner kleinst

21.08.2014 | Branchenieuws | 1747 keer bekeken

Er is steeds meer vraag naar kleine(re) verpakkingen. Logisch, want een kleinere verpakking biedt veel bedrijven de kans om te laten zien dat ze milieuvriendelijk en duurzaam bezig zijn.

Voorbeelden van kleinere verpakkingen

Consumenten zullen bij kleine verpakkingen misschien als eerste denken aan wasmiddelen die sterker geconcentreerd zijn zoals de Robijn variant “klein & krachtig”.

 

Unilever lanceerde onlangs een nieuwe serie compact deodoranten. De nieuwe deosprays van Rexona (Men & Women), Dove en Dove Men+Care bevatten voortaan 75 ml in plaats van 150 ml, Axe gaat van 150 ml naar 100 ml. Hierdoor is de verpakking 20% kleiner. De producten zijn, naast hun compacte formaat, te herkennen aan een groene band om de verpakking. Door het kleine formaat kan de bus ook mee met handbagage in het vliegtuig.

De deodoranten zijn onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan waarmee Unilever wil voldoen aan de doelstelling voor MVO. Toch verdwijnen de reguliere deodoranten niet uit de schappen. Beide versies van deodoranten blijven verkrijgbaar. 

Nadelen van kleinere verpakkingen

Ondanks deze op het eerste gezicht, positieve ontwikkelingen is er toch ook veel kritiek op de kleine(re) verpakkingen. Veel consumenten klagen dat de verpakking en de inhoud kleiner wordt, maar dat de prijs vrijwel gelijk, of zelfs duurder wordt.

Hierin ligt dus de uitdaging voor zowel de ontwerp- en designbureau’s alsmede de producenten. Kleinere verpakkingen moeten qua prijs net zo aantrekkelijk in de markt te zetten als hun grotere broertjes en zusjes. Daarnaast moet de kleinere verpakking nog steeds een groot publiek aanspreken en natuurlijk opvallen.

Oververpakking tegengaan

Naast het verkleinen van de verpakking is er ook een ontwikkeling gaande waarbij producenten proberen de verpakking met zo min mogelijk materiaal te verpakken.

De European Packaging Gallery die kort geleden is opgericht in Enschede, wil samen met het  Duitse Fraunhofer Instituut gaan samenwerken om ‘oververpakking’ tegen te gaan. Volgens hen zijn er minder verpakkingsmaterialen nodig als er efficiënter wordt geproduceerd. Ze willen daarom de doorlaatbaarheid van materialen testen. Op die manier kan er meer volume in dezelfde fles, en is er meer minder materiaal nodig om toch een veilige, lekvrije fles te maken.

Kent u nog meer initiatieven om verpakkingen kleiner of lichter te maken?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren