Verpakken voor levensmiddelen: 5 trends

17.10.2014 | Branchenieuws | 4185 keer bekeken

“Duurzaamheid is niet meer van toegevoegde waarde: consumenten verwachten niet anders”. Dat is één van de conclusies in het trendrapport van Tetrapak dat onlangs uitkwam. Drie onderzoekers bekeken de afgelopen tijd de relatie tussen verpakkingen voor levensmiddelen en de consument en vonden 5 belangrijke trends die hieronder worden toegelicht.

1. Duurzaamheid: de consument wordt steeds bewuster van het milieu en duurzame oplossingen. ‘Goed doen’ moet echter wel simpel zijn: de consument wil niet te veel moeite doen om ‘groen’ te doen. Duurzaamheid is meer dan een wens: in veel gevallen is het de norm geworden. Eetbare verpakkingen, insecten als snack en composteerbare etiketten dragen daar aan bij. Naar verwachting gaat dit besef de aankomende jaren alleen maar toenemen.

2. Verpakkingen en producten als ‘beleving’: Nieuwe producten moeten meer doen dan alleen ‘er zijn’: ze moeten een toegevoegde waarde bieden voor de consument. De verpakking wordt op die manier een ‘lifestyle’ item en niet alleen een gebruiksvoorwerp. Voorbeelden die wij al voorbij zagen komen zijn verpakkingen die na gebruik speelgoed worden en interactieve doppen en verpakkingen

3. Focus op fysieke en mentale gezondheid: In een eerder artikel spraken wij al over inspelen op de ‘gezond eten’ trend. Consumenten zijn door de jaren heen steeds bewuster geworden met wat ze in hun mond stoppen. Dit komt niet in de laatste plaats door de vele voedselschandalen van de afgelopen jaren. Er komt ook steeds meer nadruk op de psychische gezondheidsvoordelen van bepaalde producten. Voorbeelden zijn drankjes die stress verlagen of snacks die je concentratie verbeteren. De hang naar pure, eerlijke producten is ook terug te zien in de verpakkingen: deze zijn vaak simpel, helder en minimalistisch.

4. Veiligheid: Consumenten wil steeds meer weten over de origine van hun voedsel. Ook willen ze zeker weten dat hun voedsel veilig is geproduceerd. In combinatie met meer duurzaamheidsoverwegingen is er meer vraag naar producten uit de eigen streek of het eigen land. Lokale voedselproducenten profiteren hier van. Bij verpakkingen is dit terug te zien in brandlanguage die terugslaat op de oorsprong van het product. Daarbij valt te denken aan logo’s van dieren of typografie met ‘handgeschreven’ zinnen. 

5. De 24-uurs economie en drukke levensstijl: Iedereen heeft het druk en daardoor is er minder tijd om uitgebreid te koken. Consumenten willen erop kunnen vertrouwen dat ze snel een goede, makkelijke, en toch nog gezonde keuze kunnen maken in het schap. Kant-en-klare maaltijden hebben door hun slechte imago hun populariteit af moeten staan aan producten waarbij de consument nog één handeling zelf moet verrichten, zoals het toevoegen van heet water aan een beker maaltijdsoep. Daarnaast moet voeding makkelijk mee te nemen zijn. Dit is ook terug te zien in de advertenties die vaak een persoon met een druk leven in de hoofdrol hebben. “On-the-go” is eerder regel dan uitzondering.

We zijn benieuwd of uw bedrijf al inspeelt op deze trends. Kunt u voorbeelden noemen?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren