Verpakking aanpassen aan houdbaarheid product bespaart materiaal

06.11.2015 | Branchenieuws | 764 keer bekeken

Door verpakkingen aan te passen aan de houdbaarheidsdatum van een product, is een hoop materiaal te besparen. De gevoeligheid van producten voor degradatiefactoren zoals vochtgehalte, zuurstof en licht verschillen. Er is weinig bekend over de mate waarin deze factoren producten beïnvloeden in de loop van de houdbaarheidsperiode. Het ontbreken van deze informatie kan ertoe leiden dat fabrikanten de mate waarin een product beschermd moet worden tegen de factoren overschatten en het product tegen een te hoog beschermingsniveau verpakken.

Multinational Nestlé onderzoekt welke invloed zuurstof heeft op de kwaliteit van chocolade. In een laboratorium werden 700 chocoladerepen verpakt in een transparante verpakking met verschillende eigenschappen. Iedere 30 dagen testte een sensorisch expertpanel een chocoladereep van iedere groep op smaak- en kwaliteitsverlies. Middels dit onderzoek wordt de informatie inzichtelijk gemaakt voor verpakkingsontwikkelaars, waardoor zij beter onderbouwde keuzes kunnen maken. 

Daarnaast willen de onderzoekers productmanagers stimuleren om vragen te stellen over de houdbaarheidsduur die in eerste instantie aan een product is toegekend. Als een product een houdbaarheidsduur heeft van 24 maanden, maar in werkelijkheid binnen 9 maanden wordt geconsumeerd, is de kans groot dat het product tegen een te hoog 'beschermingslevel' is verpakt. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren