'Verpakking HelloFresh groener dan producten'

18.01.2016 | Branchenieuws | 1536 keer bekeken
'Verpakking HelloFresh groener dan producten'

Robuust bruine papieren zakjes, losse groente in een doos, een knalgroen logo met een blaadje erop en producten uit Nederland en omringende landen. De marketingtaal en verpakkingen van HelloFresh wekt de indruk dat de maaltijdbox duurzaam, groen en biologisch is. 

Daar valt echter het een en ander op af dingen, zo schrijft OneWorld. HelloFresh, en ook de Allerhandebox, lijken vooral mee te willen liften op het succes van boxen van biologische of lokale voedselproducenten. 

Biologisch
HelloFresh staat standaard in elk lijstje van maaltijdboxen, te midden van de biologische alternatieven, terwijl op de website van het bedrijf staat dat alleen sommige producten biologisch zijn en dat de nadruk op versheid ligt. Wie bij Google de zoekterm ‘biologische maaltijdbox’ intypt, krijgt de box van Albert Heijn in de advertenties bij de zoekresultaten te zien. De box bevat echter geen biologische producten. 

Het idee van de maaltijdbox is begonnen bij boeren, bedrijven en burgers met het idee de grote supermarktketens te omzeilen en een lokaal en duurzamer voedselsysteem te creëren. Voorbeelden hiervan zijn Beterbio en Beebox en Willem en Drees. Dat idee wordt nu overgenomen door grote commerciële bedrijven als HelloFresh en Albert Heijn. Door hun marketingtechnieken blijft het grote publiek vaak hangen in commerciële voedselnetwerken. Netwerken waarin lang niet alles biologisch, vegetarisch, duurzaam of lokaal is. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren