Verpakking van de toekomst is gebruiksvriendelijk, intelligent en groen

30.10.2015 | Beursnieuws | 1240 keer bekeken

Hoe ziet de toekomst van verpakkingen eruit? Tijdens de tweede editie van Superfast op de Dutch Design Week kwam deze vraag uitgebreid aan bod. In hoog tempo werden door verschillende sprekers visie, realisaties en toekomst ideeën gedeeld. Engagement van de afnemers is voor iedere producent van groot belang. ‘Sprekende’ verpakkingen dragen hieraan bij.

De aftrap was aan Heineken – het bedrijf dat al vanaf het ontstaan het motto had ‘don’t be afraid to experiment’. Heineken laat zijn consumenten het pils beleven. Voorbeelden werden gegeven van realisaties: de lichtgevende ignite bottle, de ontwikkeling van de thuistap, de toepassing van augmented reality met informatie voor de consument over het sustainable verbouwen van grondstoffen. Papier is er daar een van- producenten kondigden al eerder dit jaar aan dat er een bierfles uit pulp in ontwikkeling is.

Medicatie
Daarna was het de beurt aan Johan Glaser en Dick de Koning van PACK BV. Zij namen ons mee naar een aantal realisaties: de Gatorade Smart Bottle, die via sensoren in de dop de sporters in real-time informeert en hen zo helpt dehydratie tegen te gaan. De pillendoos die het aantal pillen detecteert in de verpakking. Deze informatie wordt via WiFi geregistreerd, waardoor medicijngebruik accuraat en up to date wordt bijgehouden. Een mayonaise merk dat via augmented reality een volledig recept laat zien – zodat winkelende klanten meteen alle ingrediënten kunnen aankopen voor het avondeten, wat resulteerde in 68% meer verkoop. Allemaal voorbeelden uit de toekomst van verpakkingen.


Ontwerpstudio Tjeerd van Veenhoven is daarentegen op zoek naar ontwikkeling van materialen en productietechnieken uit de ‘backyard’: palmleer, tulpenkoppen die weggegooid worden bij de tulpenbollen teelt, uienschillen inzetten. Deze materialen spreken op zichzelf al een verhaal! Materialen, productie technieken en toepassingen (binnen en buiten de verpakkingssector) worden gezocht.

Grondstoffen
Ook het project van Ecover die met de Ocean Plastic Bottle een zeer ‘sprekende’ verpakking in de markt weet te zetten, kwam aan bod. De flessen zijn voor 10% gemaakt van het plastic uit de oceanen en rivieren en verder uit regeneraat grondstoffen.

 Schaalvergroting in deze tijd van efficiëntie, kostenverlaging is ook een belangrijk aspect in de toekomst van verpakkingen. Een goed opgebouwd marktonderzoek en het betrekken van gebruikers bij ontwikkelingen zijn essentiële zaken als het gaat om ‘connected’ en sprekende verpakkingen.

Door: Alice Verhagen

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren