Verpakking voor vis: daar zit een luchtje aan

30.04.2014 | Branchenieuws | 1581 keer bekeken

Eén van de kernthema’s als het gaat om verpakken is natuurlijk het voorkomen van voedselverspilling en voedselveiligheid. Een product dat vaak weggegooid wordt omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken is vis. Dat is zonde, want vanwege veiligheidsrestricties is vis vaak langer goed dan dat er op de verpakking staat.

Als vis bederft komen verschillende stoffen vrij in de lucht, het welbekende “visluchtje”. Het probleem is, dat je die vieze lucht niet kan ruiken als de verpakking nog dicht is. Daarbij bederft de ene vis sneller dan de andere.

Slimme sensor

Onderzoekster Jenneke de Vries, verbonden aan de universiteit van Wageningen bedacht daarom een sensor die de houdbaarheid van verpakte vis kan meten, zonder dat de verpakking open moet.  Ze experimenteerde met een methode die de hoeveelheid bacteriën op een vis meet via de lucht rondom de vis. Als de bacteriën op de vis zich vermenigvuldigen neemt het vieze luchtje (de stof trimethylamine) ook toe. Door te meten hoeveel trimethylamine er in de lucht zit, kun je erachter komen of de vis bedorven is of niet.

Bij het Holst Centre in Eindhoven wordt nu intelligente chip geproduceerd die dit principe aanhoudt. Een sensor in de chip houdt bij hoeveel bacteriën er op dat moment vrijkomen en dus in hoeverre de lucht rondom de vis vol zit met trimethylamine. Vervolgens kan de consument, door het etiket te scannen, zien of de vis nog eetbaar is of niet. Op die manier wordt er minder vis weggegooid en kan de consument dus langer genieten van een vers visje.

Duur

Die intelligente chip is nu nog te duur: één chip kost ongeveer 2 euro. De vraag is dus hoe snel deze technologie zich gaat ontwikkelen in de toekomst. Hoe goedkoper de chip, hoe groter de kans dat de intelligente visverpakkingen daadwerkelijk op de markt komen en die nare rotte vislucht verleden tijd is. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren