​‘Verpakkingen moeten voor e-commerce worden herzien’

14.04.2016 | Beursnieuws | 865 keer bekeken
​‘Verpakkingen moeten voor e-commerce worden herzien’

Met de opkomst van e-commerce komt één van de belangrijkste functies van een verpakking in het gedrang: niet langer is het de verpakking die de consument over de streept trekt als het gaat om aankopen, maar dient het ‘slechts’ ter bescherming van het product tot de consument. Stefan Hermsen, docent Food Packaging aan de HAS Hogeschool Den Bosch pleit tijdens Empack 2016 voor een herziening van de verpakking zoals we die nu kennen.

Waar de verpakking vroeger een belangrijk marketinginstrument was, blijkt dat met de opkomst van webwinkels een stuk minder belangrijk. “Er zijn nog steeds webwinkels die enkel verpakkingen tonen in hun webshop, maar de hele functie is weg,” aldus Stefan Hermsen, docent Food Packaging aan de HAS Hogeschool Den Bosch. In plaats daarvan komt volgens Hermsen een stukje beleving. “Mensen willen zien wat ze kopen, dus je moet het product laten zien in plaats van de verpakking. En liever nog mensen die jouw product laten zien, want dan kunnen mensen zich daarmee identificeren.”

De e-commerce is een enorme groeimarkt, zo betoogt ook Hermsen. “Dat John de Mol een aandeel koopt in PostNL, terwijl we allemaal dachten hadden dat het bedrijf met het sluiten van het postkantoor z’n beste tijd gehad had, zegt veel. In november stak hij miljoenen in het bedrijf, en zijn aandeel is nu alweer gegroeid.”

Schapfunctie
Inmiddels komt er volgens Hermsen een stuk meer bij het verzenden van producten kijken dan enkel een bruine doos om het product. “Eigenlijk moet de gehele verpakking worden herzien. Ga je door met een glazen fles wijn, ondanks dat het een breekbaar product is? Hoe zit het met het koelen van producten tijdens hun verzending? En hoe ga je om met het wegvallen van de schapfunctie? Allemaal vragen die bedrijven zich af moeten gaan vragen.”

Daarbij komt er volgens Hermsen een extra schakel in de LCA. “Bij de End of Life van een product komt nu nog een staartje: de verzending naar de consument toe en het proces dat daarbij kijken. Dit is een belangrijk gegeven waar rekening mee gehouden moet worden in de gehele keten.”

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren