Verpakkingen voor cosmetica: eisen en nieuwe trends

14.10.2014 | Branchenieuws | 1992 keer bekeken

Verpakkingen voor cosmetica en drogisterijartikelen worden vaak alleen subtiel vernieuwd om de impact van het merk te behouden. Desondanks hebben nieuwe trends ook hun invloed. Lees hier de belangrijkste nieuwe trends bij deze verpakkingen.  

Verpakkingseisen en functionaliteit

De eisen van de verpakkingen voor cosmetica en drogisterijartikelen liggen in sommige gevallen nét iets hoger dan verpakkingen van andere consumptiegoederen. Aan de ene kant wil de consument luxe producten in luxe verpakkingen. Een duur parfum wordt niet verkocht als deze in een gekreukt doosje zit. Dit vereist nauwkeurige verpakkingsmachines die constante kwaliteit leveren.

Aan de andere kant is er de groeiende hang naar ecologische en ‘groene’ producten die in een bijbehorende duurzame verpakking zitten. Daarbij valt te denken aan een tube of fles van biobased materiaal of de overgang van grote dop naar een kleinere opening waar minder uit komt zodat er minder verspild wordt.

Die tegenstelling betekent dat de producent van verpakkingen voor cosmetica vooral flexibel moet zijn.

Verpakkingseisen voor design

Ook als het gaat om verpakkingsdesign voor cosmetica en drogisterijproducten is er een grote paradox. Aan de ene kant krijgen steeds meer verpakkingen een ‘clean’ en natuurlijk ontwerp, gelinkt aan een ‘natuurlijke’ inhoud. 

Aan de andere kant willen steeds meer mensen een luxe, complexere en exotischere verpakking die opvalt ten opzichte van de andere verpakkingen in het schap.

Verspilling tegengaan

Iedereen kent het wel: dat laatste restje shampoo of douchegel komt maar moeilijk uit de tube. Vervolgens worden de restjes noodgedwongen weggegooid met de verpakking. Om dit tegen te gaan doet de Universiteit van München onderzoek naar afstotend materiaal specifiek voor de binnenkant van de tubes. De cosmetica hecht daardoor minder goed aan de binnenkant van de verpakking en komt er daardoor makkelijker uit.

Een ander idee zijn tubes en flessen die je gemakkelijk kan buigen of vouwen om dat laatste restje eruit te persen.

Een trend die al definitief heeft doorgezet is de zogenaamde ‘upside-down’ methode, waarbij de verpakking ‘automatisch’ op zijn kop staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het nieuwe design van Nivea’s bodylotion voor onder de douche. Links de oude verpakking, rechts de vernieuwde verpakking.

Kortom, de nieuwe trends bij verpakkingen van cosmetica zijn duurzaamheid, luxe, ecologisch verantwoord en bovenal flexibiliteit. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren