‘Verpakkingen zijn de ideale manier om namaak producten tegen te gaan’

20.11.2015 | Beursnieuws | 878 keer bekeken

Producten worden steeds vaker nagemaakt. Inmiddels bestaat er een enorme handel rondom deze producten. Een groot probleem, dat door de inzet van verpakkingen tegen gegaan kan worden, zo beargumenteert researcher Jochen Moesslein in zijn presentatie op het AIPIA Congress in de Jaarbeurs.

Volgens Moesslein is 10 procent van alle producten die wereldwijd verkocht worden nagemaakt. “Dat gaat dus om een markt van triljoenen euro’s.” Hiermee bedoelt hij niet alleen kleding van dure merken die nep blijkt te zijn, maar ook luxe goederen, voedsel, speelgoed, elektronica en farma.

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat het een verder gevolgen kan hebben dan het ander, maar volgens Moesslein moeten we daar geen onderscheid in maken. “Naast het feit dat het de veiligheid van consumenten in veel gevallen in gevaar brengt, lopen verschillende producenten miljoenen mis. Het is simpelweg gewoon diefstal.”

Producenten die producten namaken besparen vooral op R&D, de kwaliteit en de marketing: die wordt immers al gedaan door het echte merk. Moesslein ontwikkelde verschillende manieren om deze nepproducten tegen te gaan:

Kleur
Het gebruik van kleur in een verpakking is volgens Moesslein een makkelijke en toegankelijke manier voor consumenten om te controleren of een product echt is. “Dit kan bijvoorbeeld door een kleurverandering op het moment dat iemand de verpakking met zijn telefoon scant. Deze theorie wordt nu al veelal gebruikt in dopjes van flesjes.”

Ook is het mogelijk om een fluorescerende vloeistof te gebruiken in de verpakking, die met behulp van infrarood licht uitgelezen kan worden. Dit helpt vooral om de authenticiteit van een product vast te stellen. “Niet direct voor de consument te gebruiken, maar wel in de supply chain” Dit is bijvoorbeeld te gebruiken door het in de materialen te mixen, maar kan ook als coating worden aangebracht.

Ook kan de chemie een handje helpen bij het tegengaan van nepproducten. “In bijvoorbeeld keramiek is het mogelijk om een chemische code aan te brengen, die uit te lezen is door retailers en producent. Niet de makkelijkste manier, maar wel de meest betrouwbare.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren