Verpakkingsbedrijven profiteren van de feestdagen

11.12.2014 | Branchenieuws | 1159 keer bekeken

De decembermaand staat traditiegetrouw in het teken van familie, kerst en gezelligheid. Voor veel verpakkingsbedrijven heeft de decembermaand echter nog een extra dimensie gekregen: drukte. Die drukte is te verklaren door de immer stijgende lijn in e-commerce. Zowel Sinterklaas als de Kerstman bestellen hun cadeau’s steeds vaker online, en dit biedt kansen voor bedrijven die zich bezig houden met verzendverpakkingen.

Marktonderzoeksbureau GfK berekende op basis van cijfers van Thuiswinkel.org dat de omzet van webshops de afgelopen vijf weken met 27 procent is toegenomen ten opzichte van hun gemiddelde weekomzet. De verkoop van Sinterklaascadeaus in de periode van 1 november tot 5 december is daarmee goed voor een kleine 170 miljoen euro aan extra online omzet. Die stijging in onlineverkopen betekent niet alleen extra inkomsten voor de webshops zelf, maar ook voor verzendbedrijven zoals PostNL, die vorige week dinsdag voor het eerst een recordaantal van één miljoen pakketten heeft verzonden.

Verzendverpakkingen

Al die online verkopen moeten natuurlijk ook verpakt en gecodeerd worden en het juiste etiket krijgen. Verpakkingsbedrijven kunnen dus handig inspelen op de toenemende vraag naar verzendverpakkingen rond de feestdagen. Het is daarbij wel zaak om rekening te houden met de wensen van de retailer en de consument. Er moet nagedacht worden over grootte, bedrukking en specialisatie. Een klein pakketje in een grote doos kan irritaties veroorzaken.

Luxe verpakkingen

Een andere pijler waar bedrijven op in kunnen spelen is het aanbieden van verzendverpakkingen die ook als cadeauverpakking fungeren, eventueel tegen een meerprijs. Op die manier hoeft de consument de cadeaus niet zelf in te pakken. Door het bedrijfslogo (subtiel) te verwerken op die verpakking is er bovendien sprake van een extra contactmoment met potentiële kopers. De verzendverpakking is zo ook een marketingtool geworden.  

Naast deze verzendverpakkingen kunnen verpakkingsbedrijven ook investeren in verpakkingen voor de feestdagen die niet direct gelinkt zijn aan e-commerce. Daarbij valt te denken aan stevige dozen voor bijvoorbeeld kerstpakketten of speciale cadeauzakjes of tasjes voor exclusievere voedingsmiddelen of dranken in de schappen van de supermarkt.

Investeren in verzendverpakkingen is niet alleen relevant ten tijde van de feestdagen. Naar verwachting koopt 1 op de 10 consumenten in 2020 alleen nog maar online. Investeren in verzendverpakkingen is een investering in de toekomst.

Is het bij uw bedrijf extra druk door de feestdagen?

Onze partners DS Smith en Conpax zijn producenten van verzendverpakkingen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren