Verpakkingsbranche kan harten van Millennials veroveren

25.03.2016 | Branchenieuws | 432 keer bekeken
Verpakkingsbranche kan harten van Millennials veroveren

Volgens wereldwijd onderzoek van verpakkingsproducent Tetrapak besteedt Generation Y, ook bekend als de Millennial: tussen de 20-35 jaar oud - ruim 550 miljard euro, waardoor deze grootste groep consumenten de meest invloedrijke generatie is binnen de wereldwijde voedings- en drankenindustrie. 

Tetrapak deed een groot onderzoek naar de Millennial, waar inmiddels bekende én opvallende feiten uit voortkwamen.Gezondheid staat hoog op de agenda van de Millennial, maar ook de verpakking is van invloed. De duidelijke voorkeur gaat uit naar 'on the go' portieverpakkingen voor directe consumptie en duurzame productie. Doorslaggevend voor 80 procent van deze groep zijn de factoren smaak, kwaliteit en 'experience'.

De Millennial is opgegroeid in de periode van digitalisering en internationalisering. Zij zijn de kern van de deeleconomie: ruim een derde van deze groep (37 procent) is benieuwd naar welke producten anderen consumeren. 35 procent van deze groep deelt actief hun eigen ervaring weer met anderen. Over de hele wereld genieten milieuvriendelijke producten de voorkeur en deze generatie is bereid hier voor te betalen. Ze controleren de milieuvriendelijkheid en verwachten van de producenten dat zij zich inzetten voor recycling en het verminderen van verpakkingsmateriaal en afval.

Ook eetpatronen zijn onderzocht. 58 procent zegt minstens één keer per week voor de lol te koken en een derde geeft aan zelfs een passie te hebben voor eten en koken. 75% van zowel de Amerikaanse als de Engelse Millennial probeert graag nieuwe voedingstrends uit. Opvallend: Generation Y slaat regelmatig een essentiële maaltijd over, zoals het ontbijt. Voor de industrie ligt hier een kans om gezonde voedingsmiddelen te ontwikkelen die onderweg goed te nuttigen zijn.

Continent
De verpakking en presentatie van voedingsmiddelen zijn daarnaast ook bepalend voor de keuze van de Millennial voor een bepaald product. Met name waar het gaat om portieverpakkingen. Zij baseren hun voorkeur op vijf elementen:

  • uiterlijk
  • eenvoudig mee te nemen
  • gebruiksgemak
  • hersluitbaarheid
  • milieuvriendelijkheid

Het visuele aspect van de verpakking weegt zwaar bij de koopbeslissing, met name in Zuid-Amerika en Azië. In China, Indonesië en Brazilië is niet alleen het uiterlijk, maar ook de mogelijkheid om direct uit de verpakking te kunnen eten of drinken van invloed. Aantrekkelijke en 'customized' verpakkingen doen het goed, zo bewijzen ook de recente successen van gepersonaliseerde verpakkingen van onder andere Coca-Cola en Nutella, die voor de bijzonder hoge merkbetrokkenheid zorgen onder generatie Y.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren