Verpakkingsgrootte speelt cruciale rol bij voedselverspilling

05.06.2015 | Branchenieuws | 1611 keer bekeken

Verpakkingsgroottes blijken uit onderzoek van GfK, in opdracht van het Voedingscentrum, voor veel voedselverspilling te zorgen. 34% van de mensen die wel eens eten weggooit, doet dat omdat er te veel in de verpakking zit. Vooral bij groenten, vlees en brood is dit een probleem.

Het Voedingscentrum hoopt met de social media hashtag #lastpak fabrikanten te stimuleren om met oplossingen te komen voor de te grote verpakkingen. Consumenten kunnen met deze hashtag foto’s posten van te grote verpakkingen die ze tegenkomen.

De verpakkingsbranche is niet de enige die de schuld krijgt van de voedselverspilling: ook consumenten krijgen van het Voedingscentrum tips om zo min mogelijk eten weg te gooien. Vooral jongeren tot 29 jaar, hoogopgeleiden en alleenstaanden lijken dit veel te doen.

Prijs versus grootte
Voedsel is tegenwoordig in steeds meer maten te verkrijgen. Toch kiest slechts drie op de tien Nederlanders voor een kleinere verpakkingen, ook als deze niet voordeliger is. Hier kan dus nog flink wat winst behaald worden – voor zowel de consument als de producent. Door de kleine verpakkingen goedkoper te maken, zou voedselverspilling tegen kunnen worden gegaan. Dat spreekt 85 procent van de respondenten van het onderzoek positief aan.

Tegelijkertijd kunnen consumenten volgens het Voedingscentrum vaak beter nadenken voor de aankoop of ze het voedsel wel opkrijgen en wat ze het met restant van het product kunnen doen. Het invriezen van brood is hier een goede optie.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Ulphard Thoden van Velzen
    12.06.2015 - 12:42 uur | Ulphard Thoden van Velzen

    Meerdere producenten hebben of al kleinere portiegroottes ingevoerd of hebben dat overwogen te gaan doen. Bij deze beslissingen speelden de meerkosten van meer, kleine verpakkingen ten opzichte van minder, grote verpakkingen een belangrijke rol. Daarnaast kunnen bedrijfsdoelen of branche-brede doelen die gericht zijn op verpakkingsmateriaalreductie in de weg staan van portieverkleining. Portieverkleining wordt nu vooral intern verkocht met als argument 'consumentengemak'. Dat kan worden hard gemaakt met verzoeken en vragen van de klantenservice-afdeling en na introductie met verkoopresultaten. Daarnaast speelt het argument 'minder voedselverspilling' een rol, maar alhoewel het verband tussen portiegrootte en verspilling waarschijnlijk is, kan dit nog niet worden bewezen voorafgaande een verpakkingsintroductie. Er is nog veel werk te doen....

  • Wilbert Schocke
    11.06.2015 - 12:00 uur | Wilbert Schocke

    Goed artikel, maar wat ik jammer vind is dat er niks gezegd wordt over de druk die supermarktketens op de prijs van verpakkingen legt. Volgens mij is het meestal zo dat als de food verpakker samen met de verpakkingsproducent een "duurder"voorstel doen o.a. om dergelijke verspilling te voorkomen (kleinere verpakkingen zijn omgerekend naar het te verpakken product vaak duurder) de inkopers van supermarkten hier niet open voor staan en dergelijke innovatie door verpakker en verpakkingsproducent betaald moeten worden.
    Jammer dat dit niet even ook wordt aangehaald, daar het niet alleen de consumenten en onze klanten zijn die dit veroorzaken.