Verpakkingsvrije winkels ondanks goede vooruitzichten geen succes

21.06.2016 | Trends | 1987 keer bekeken
Verpakkingsvrije winkels ondanks goede vooruitzichten geen succes

Het concept werd met open armen ontvangen, maar inmiddels blijkt de klandizie toch flink achter te blijven: de verpakkingsvrije winkel. Over de hele wereld een succes, maar in Nederland een grote flop. Eerder dit jaar sloot de Utrechtse variant de deuren, deze maand gaat ook de winkel in Groningen dicht.

Met de zorgen rondom de plastic soup en groeiende berg afval, leek het de perfecte oplossing: winkels waar geen verpakkingen in te vinden waren. Grote potten koffiebonen, taps met olijfolie en grote bakken met rozijnen en noten. Het enige wat de consument mee hoefde te nemen was zijn eigen potje of zak. 

Of dat uiteindelijk de bottleneck voor de winkel is geweest, is niet duidelijk. "Nu het leegverkoop is, staan de mensen ineens voor de deur alsof het hier de V&D is. Blijkbaar is het toch niet zo moeilijk om je eigen potje of zak mee te nemen," laat Tommy Straatman van de Groningse winkel Opgeweckt optekenen in De Volkskrant. 

Crowdfunding
Dit terwijl alle voorspellingen goed waren. Duurzaamheid, regionaal: het zijn factoren waar consumenten zeggen veel waarde aan te hechten. Met de nadruk op zeggen, volgens Straatman. "Als het erop aankomt, lopen de meeste mensen een paar honderd meter door naar Albert Heijn voor een in plastic verpakte plofkip."

Lees hier de reportage van de opening van Bag & Buy, de verpakkingsvrije winkel in Utrecht.

Het aantal klanten is voor zowel Utrecht als Groningen een groot probleem geweest. Eerder liet Wim van Dijk, initiatiefnemer van het Utrechtse initiatief Bag & Buy aan website Distrifood weten dat er geen geld was om de verliezen te compenseren. Opmerkelijk is dat de winkel is gestart vanuit crowdfunding: aan het enthousiasme van geldschieters heeft het in ieder geval niet gelegen. 

Europa
In verschillende Europese steden zijn de afgelopen jaren verpakkingsloze winkels begonnen. Duitsland kent het Berlijnse concept Unverpackt, waar binnen korte tijd 100.000 euro via een crowdfundingsactie opgehaald werd. De Spaanse winkel Granel laat zien dat het verpakkingsloze concept ook een succes kan zijn: in 2011 begon de winkel in Barcelona, en tot op de dag van vandaag is het daar een grote hit.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren