"Vertrouwen levensmiddelen nodig om verhoogde consumptie vast te houden"

12.11.2015 | Branchenieuws | 424 keer bekeken

Vergroten van het consumentenvertrouwen is belangrijk om de verhoogde uitgaven aan levensmiddelen te kunnen handhaven. Dat schrijven de sectoreconomen Food van ABN Amro.

De uitgaven aan levensmiddelen zijn in 2015, tot en met augustus, met 1,7 procent gestegen. In vergelijking met 0,5 procent groei in 2014 is hiermee sprake van een groeiversnelling. ABN AMRO meldt dat het groeicijfer nog onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt, maar “dat de weg omhoog lijkt te zijn ingezet”.

Om de winstmarges te behouden, moet de levensmiddelenindustrie volgens ABN AMRO blijven investeren in het consumentenvertrouwen. “Op het gebied van kwaliteit is nog veel te winnen door in te zetten op de traceerbaarheid van producten, het optimaliseren van processen en het verkorten van de keten. Het vergroten van transparantie is hierbij cruciaal”, aldus de bank.

Lees ook: 'Ontwikkeling intelligente verpakkingen gaat goed, maar kan beter'

De veranderende wensen van consumenten omtrent een verantwoord eetpatroon en de trends, zoals vergrijzing en de stijging van eenpersoonshuishouden, bieden kansen voor de voedingsmiddelenindustrie, meldt ABN AMRO.

Porties
De voedingsmiddelenindustrie kan hier volgens de bank op inspelen door kleinere porties met een grotere variëteit te ontwikkelen. “Met nieuwe verpakkingstrends kunnen zij daarnaast tegemoetkomen aan de behoefte van gemak, bijvoorbeeld door te focussen op eenvoud, eetgemak, draagbaarheid en afgemeten porties.

Daarnaast kopen consumenten voor het vijfde achtereenvolgende jaar meer duurzaam geproduceerd voedsel. ABN AMRO meldt dat er hierdoor kansen liggen in het minimaliseren en gebruiken van reststromen, door onder andere de houdbaarheid van producten te verlengen.

Ook de opkomst van het online foodkanaal, die eisen stelt op het gebied van logistiek, houdbaarheid en verpakkingen, is een groeiend segment in de afzet van levensmiddelen. De groei in 2014 bedroeg veertien procent

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren