Vervuiling tegengaan? Plaats ogen op de verpakking!

02.12.2015 | Branchenieuws | 677 keer bekeken

Vervuiling kan volgens Britse wetenschappers effectief bestreden worden door verpakkingsmateriaal te voorzien van een paar ogen. De aanwezigheid van een stel ogen op een verpakking leidt er volgens de wetenschappers toe dat mensen het afval minder snel op straat gooien.

Het onderzoek, dat is gedaan door twee wetenschappers uit Newcastle, zat vrij simpel in elkaar. De onderzoekers lieten twee flyers printen. Twee flyers die helemaal niets met vervuiling te maken hadden, maar met diefstallen. Op beide posters werden mensen gewaarschuwd voor fietsendieven. Op het ene papier stond een fietsslot en op de andere een stel waakzame ogen. Van de flyers met de ogen eindigde 'slechts' 5 procent op straat, van de andere flyers zwierf na afloop van het onderzoek 16 procent op straat.

Overigens heeft het afbeelden van ogen vooral effect op mensen die op het moment van het kijken naar die ogen alleen zijn. In gezelschap zijn mensen van nature al minder snel geneigd hun rotzooi op straat te gooien. Dat heeft vooral te maken met sociale controle. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren