'Verwijder nepfruit van verpakking'

02.02.2016 | Branchenieuws | 658 keer bekeken
'Verwijder nepfruit van verpakking'

Fabrikanten die afbeeldingen van verse vruchten op hun verpakkingen plaatsen, terwijl er maar weinig fruit in zit, moeten strenger worden aangepakt. Dat eist de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop na eigen onderzoek van ruim 120 voedingsmiddelen met fruitafbeeldingen op de verpakking.

“Heel wat verpakkingen beloven smaakexplosies van verse vruchten, terwijl het tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst zoeken is naar sporen van echt fruit," vertelt de organisatie in een persbericht.

Hoewel het fruit een duidelijk verkoopargument was, trof Test-Aankoop maar weinig vruchten aan. Dat meldt Vilt. “Wanneer fruit in woord of beeld wordt weergegeven op de verpakking, moet volgens de wet het percentage ervan worden vermeld in de ingrediëntenlijst”, zegt de organisatie.

Truc
Volgens Test-Aankoop interpreteren fabrikanten deze regel in hun eigen voordeel door minieme hoeveelheden vruchtensappen of -puree toe te voegen aan het recept. Test-Aankoop spreekt van een ‘beproefde truc’ in de voedingsindustrie om producten een gezonder imago te geven.

De organisatie heeft de betrokken fabrikanten op de vingers getikt vanwege misleiding. Voor zeven overtreders uit het onderzoek heeft Test-Aankoop een klacht ingediend bij de FOD Economie.

De consumentenorganisatie eist dat bestaande regels strenger worden toegepast om grijze gebieden definitief uit te sluiten. Ook pleit Test-Aankoop voor extra regels. Zo wil de organisatie richtlijnen met minimumpercentages voor specifieke voedingscategorieën, zoals vruchtenyoghurt en vruchtendranken.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.



Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • H.D. Piet
    04.02.2016 - 13:48 uur | H.D. Piet

    Wat een onzin! Verpakking is een (Marketing)Tool waarmee je een beleving aangeeft. Het is eerder een kwestie van verleiding dan een misleiding. Alles wat je tegenwoordig koopt staat in het teken van verleiding. Als de verkochte verleiding achteraf niet blijkt te kloppen zal de consument het product laten staan. De "sfeer" van de verpakking moet blijven, natuurlijk wel met waarheidsgetrouwe informatie omtrent ingrediënten.......