Verzenddozen en verpakkingen veroorzaken irritaties: de top 3

24.09.2014 | Branchenieuws | 1568 keer bekeken

Welke irritaties ervaren consumenten als het gaat om verzendverpakkingen? OnePoll in Engeland deed onderzoek naar de irritaties en kwam met een top drie. De volgorde van de top 3 zal u misschien verbazen.

Verzenddozen vaak te groot

Op nummer 1 van irritaties staan kleine verzendingen in grote verzenddozen. Ruim een kwart van de respondenten gaf aan dat ze dit als de grootste irritatie bij verzendverpakkingen ervaren. Consumenten vinden een te grote verzendverpakking vooral vervelend omdat ze dan extra moeite moeten doen om het bestelde product in hun bezit te krijgen. Ze moeten het dan ophalen bij het postkantoor of afspraken maken met de postbode of pakketbezorger om de zending bij hen thuis te krijgen. 
Een te grote verpakking is natuurlijk niet alleen vervelend voor de consument maar ook slecht voor het milieu. Hoewel dit niet expliciet in het onderzoek genoemd wordt, kan ook dit een reden voor irritatie zijn bij de milieubewuste consument van nu. 


Op de tweede plaats met 22,8% staan verpakkingen die verscheurd of kapot zijn geraakt door het transport. De derde irritatiefactor (19,8 %) hangt daar sterk mee samen: verzendverpakkingen die niet beschermend genoeg zijn, waardoor het product gevaar loopt. 

Oplossingen voor verzendingen en verzenddozen

Voor alle verpakkingen, maar zeker voor verzendverpakkingen geldt: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Kortom, er moet een juiste balans zijn tussen grootte, bescherming en kwalitatieve logistiek van het pakketje. Het is dan ook uiterst belangrijk om voor elk product de juiste verzendverpakking te hebben. 
Het vermijden van de eerste irritatie vraagt om een sterke specialisatie van verzendverpakkingen. Dit is alleen mogelijk als er genoeg kapitaal is om gebruik te maken van doosjes van verschillende grootte of om grotere verpakkingen gemakkelijk te kunnen verkleinen. 

De tweede irritatie is moeilijker te voorkomen. In dat geval moet het samenspel tussen het verpakkingsbedrijf en de vervoerder optimaal afgestemd zijn. 

Ten opzichte van de derde factor is het belangrijk dat er een juiste afweging wordt gemaakt van de beschermende verpakking en de kosten. Een voorbeeld: doosjes van Air pop beschermen beter dan een envelop, maar zijn ook een stuk duurder. Een tussenoplossing is dan bijvoorbeeld een envelop van noppenfolie of een brievenbusdoos. 

Recycling

Een laatste argument dat niet in het onderzoek wordt genoemd zijn de slechte recycling mogelijkheden van verzendverpakkingen. Een voorbeeld van hoe het beter kan is de Re-Pack. Deze speciale verzendverpakking ontworpen door Yu-Chang Chou kan na gebruik dubbelgevouwen kan worden en worden teruggestuurd naar de verzender.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren