'Virtual reality heeft de toekomst in de verpakkingsbranche'

17.11.2016 | Beursnieuws | 653 keer bekeken
'Virtual reality heeft de toekomst in de verpakkingsbranche'

Tijdens de All4Pack in Parijs gooide Geppia uit Frankrijk hoge ogen met een virtual packaging line, een ervaring door het het hart van de machine. Ook op het AIPIA Congress in Amsterdam werd er over virtual reality gesproken. Maar wat kan virtual reality (VR) voor de verpakkingsbranche betekenen?

Virtual reality biedt een hele nieuwe ervaring op het gebied van marketing. De persoon die een VR-bril op heeft lijkt op een andere plek te zijn. Voor marketing biedt dit extra perspectieven door de driedimensionale ervaring die wordt ondergaan. Het is mogelijk om van heel dichtbij een verpakkingsmachine te zien werken en het hele productieproces wordt door middel van virtual reality in kaart gebracht. 

Laurent Chasset, ontwikkelaar bij Geppia, noemt het de toekomst van marketing. ‘’De klant zit op een stoel en heeft een VR-bril op. Je hoeft de klant of consument niet meer uit te nodigen om in real-life je machine te bekijken. Dit heeft zo zijn voordelen. Wij stonden op de beurs en bij ons had je de mogelijkheid om een tiental machines te ervaren in virtual reality, al dan niet in blueprint. Al deze machines hadden nooit op de beurs gepast. Op dit moment is het nieuw en heb je daardoor automatisch een streepje voor bij de bezoeker. Maar als elk bedrijf een VR-experience aanbiedt komen er talloze mogelijkheden bij om je machines te laten zien. Op die manier kan je je doelgroep ook aanzienlijk vergroten.’’

Markt
Ook op de markt kan virtual reality veel nieuwe mogelijkheden bieden. Op het AIPIA Congress in Amsterdam sprak CEO van Magic Add Samuli Manninen over VR. ‘’Virtual reality kan ook heel handig zijn op de markt. Bijvoorbeeld interactieve media, reclame in producten en boodschappen doen. Daarbij wordt er data verzameld over de persoon zelf, heeft iemand de lievelingskleur blauw, dan kan de winkel worden aangepast naar de kleur blauw. Hierdoor wordt meer betrokkenheid gecreëerd in de markt.

Onduidelijkheid
Er zijn nog talloze op- of aanmerkingen op gebruik van virtual reality. Zo is in veel gevallen de kwaliteit laag en is het duur. Ook op het gebied van privacy en beveiliging moeten er nog stappen gemaakt worden voordat virtual reality daadwerkelijk de markt gaat veroveren. Het duurt waarschijnlijk nog zo'n vijf tot tien jaar voordat virtual reality de normaalste zaak van de wereld is.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren