Voedingscentrum ziet geen heil in waarschuwingsstickers op snoepautomaten

05.12.2016 | Branchenieuws | 270 keer bekeken
Voedingscentrum ziet geen heil in waarschuwingsstickers op snoepautomaten

Vorige week meldde snoepproducent Mars waarschuwingsstickers te willen plakken op snoepautomaten in middelbare scholen en mbo´s. Staatssecretaris Van Rijn liet weten blij te zijn met het inititief, maar het Voedingscentrum ziet er geen heil in. De organisatie wil dat Mars het aanbod op middelbare scholen gezonder maakt.

Het lijkt een goed idee van Mars: het plaatsen van stickers waarop te zien is hoeveel calorieën er in een snoepje zitten en hoe lang je moet bewegen voordat deze calorieën weer verbrand zijn. Bewustwording van de gevolgen van het eten van snoep wordt hiermee vergroot. Het Voedingscentrum gelooft echter niet dat het werkt. Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, zegt dat het noemen van calorieën onvoldoende werkt: “De hoeveelheid calorieën staat al sinds jaar en dag op het etiket, die informatie is dus al beschikbaar.”

Het Voedingscentrum meldt verder dat Mars ten onrechte heeft gesuggereerd dat haar plan onderdeel is van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen en dat ook het Voedingscentrum dat akkoord heeft ondertekend. Het Voedingscentrum is geen ondertekenaar van het akkoord, maar monitort in hoeverre partijen die het akkoord wél ondertekend hebben voldoen aan de richtlijnen. Mars Nederland voldoet volgens de partij bovendien niet aan de afspraken van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Oftewel: Mars voldoet niet aan de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Schutte laat weten dat Mars moet zorgen dat minimaal 60% van het aanbod in de automaat bestaat uit gezondere producten en dat deze producten het meest zichtbaar zijn, als het bedrijf wil voldoen aan de Richtlijnen. “Een sticker met calorievermelding draagt niet bij aan de afspraken in het Akkoord”, aldus de woordvoerder van Voedingscentrum.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren