‘Voedingsmiddelenbranche laat geld liggen door RFID niet te omarmen’

26.11.2015 | Beursnieuws | 674 keer bekeken

Dat RFID technologie nog niet volledig geaccepteerd is in de voedingsmiddelenindustrie is volgens James Stafford van Avery Dennis een raar gegeven. “Het kan supermarkten miljoenen euro’s schelen als je weet wat je precies in huis hebt en hoe lang dat nog houdbaar is. Mensen laten letterlijk geld liggen,” zegt hij tijdens het AIPIA Congress in de Jaarbeurs.

Vooral van retailers verbaast het hem. “Zij hebben praktisch alle macht in handen om veranderingen te laten werken.” De markt van RFID is volgens cijfers groeit volgens Stafford als kool. In 2016 worden er 4,5 miljard RFID tags verwacht. Vooral de kledingbranche is een gretige afnemer. Stafford: “De voedingsmiddelenindustrie loopt hopeloos achter.”

Er bestaan volgens Stafford ontzettend veel uitdagingen in een supermarkt. “Je wilt je voorraad controleren op producten met een beperkte houdbaarheid. Eigenlijk is het een tikkende tijdbom met veel dure spullen, en daarbij komt nog eens dat er veel gestolen wordt in een supermarkt.” Allemaal zaken die met een RFID tag tegen gegaan kunnen worden.

Daarbij maakt Stafford onderscheid tussen twee verschillende manieren om de RFID tag te gebruiken. “Je kunt ieder item van een tag voorzien, of ervoor kiezen om per krat een tag te maken. Het eerste heeft meer effect bij duurdere spullen, omdat het diefstal tegen gaat. Je kunt wel 10.000 items per uur nakijken op houdbaarheid en de voedselverspilling met 20 procent verminderen. “Bij producten die gemiddeld 5,50 euro kosten heb je de kosten er dan al uit.”

Het nadeel van per item taggen zijn de kosten. “Het kost logischerwijs minder om per krat een tag te gebruiken.” Dat gebeurt vooral bij goedkopere producten. De tags kosten ook niet veel: ze kunnen wel tien jaar mee op een krat.” Ook hier kunnen vele euro’s bespaard worden. Stafford:“Met zulke duidelijke cijfers, snap ik niet waarom de voedingsmiddelenbranche nog niet om is. Je gooit geld weg.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren