Voedselverspilling niet bovenaan prioriteitenlijst fabrikanten

07.06.2016 | Branchenieuws | 471 keer bekeken
Voedselverspilling niet bovenaan prioriteitenlijst fabrikanten

Steeds meer schakels in de keten houden zich bezig met voedselverspilling. Retailers gaan meer en meer aan de slag met reststromen, fabrikanten nemen verpakkingsontwerpen op in hun beleid ten aanzien van Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar wat er overblijft in de verpakking, dat staat niet bovenaan. "Dat staat op de wensenlijst, niet de eisenlijst", zo bleek tijdens een expertmeeting georganiseerd door het Nederlands Verpakkingscentrum NVC.

"Fabrikanten zijn bezig met kwaliteit, smaak, uitstraling. Dat laatste beetje sap, ketchup of yoghurt wordt voor lief genomen", aldus Willy Mooren, mede-eigenaar van BoomCreatives. Marcel van Dulken, met Ronald Westhoff oprichter van Waning Catering Services, wil graag een nuance aanbrengen. "Bij een maaltijd gaan we uit van 450 gram per persoon. 300 gram kan ook, maar als de klant het koopt en er dan niet genoeg aan heeft, kopen ze het nooit meer. Is het te veel, dan hopen we dat ze lekker gegeten hebben en de rest gooien ze weg. Voor voedselfabrikanten is het lastig om tot een hoeveelheid te komen waar de verspilling minimaal is."

Het is duidelijk dat bedrijven worstelen met het onderwerp, weet Karen van de Stadt, verpakkingsdeskundige binnen het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. "De grote vraag is, wat is het effect op de rest van de keten? Welke materialen voegen we toe om dat laatste restje eruit te halen? Hoe wegen verpakkingsmateriaal en verspilling tegen elkaar op?" 

Voor Wolter Prinsen, innovatiedirecteur bij Reggs, is het een non-discussie. "We praten over het laatste drupje ketchup uit de fles, maar verspilling heeft te maken met vraag en aanbod. Voedsel over datum wordt niet verkocht. Het moet op het goede moment op de goede plek aangeboden worden. Dat los je niet op met verpakkingen, maar met betere logistieke systemen die voorspellen waar je moet zijn. Daar ligt de grootste winst."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren