Vraag om slimme supermarkt onder jonge consument steeds groter

24.09.2015 | Branchenieuws | 631 keer bekeken

Slimme supermarkten zijn nog schaars in Nederland, maar de roep erom wordt steeds groter. Vooral onder jonge consumenten: driekwart van hen geeft in een enquête van onderzoeksbureau Quotus aan meer informatie over producten te willen terwijl ze boodschappen doen. Het liefst gebeurt dit voor de jonge consumenten via de telefoon.

Inmiddels kunnen we bij veel supermarkten onze eigen boodschappen scannen en afrekenen, maar de vraag is: wat wordt de volgende innovatie in het boodschappen doen?

De NOS nam een kijkje in de Albert Heijn in Eindhoven, waar zogenaamde beacons hangen: sensoren waarmee binnen de winkel je locatie kan worden bepaald. Als klanten een vraag hebben, kunnen ze via een tablet een medewerker roepen. Dankzij de beacons kan de dichtstbijzijnde medewerker worden gevonden en weet de klant hoe lang het duurt voor de medewerker er is.

Gevolgd
De roep onder jonge consumenten heeft volgens Hans de Zwart van Bits of Freedom vergaande gevolgen. "Op het internet word je al constant gevolgd, is het meestal niet duidelijk wanneer dat gebeurt, wat ze volgen en of je daar wel toestemming voor hebt gegeven," zegt De Zwart tegen de NOS. "Nu verplaatsen die problemen zich één op één naar de echte wereld."

Volgens De Zwart wil de supermarkt dat je zoveel mogelijk koopt, ook als je het niet echt nodig hebt: "Waarom zou je ze daarbij helpen?" Albert Heijn moet transparanter zijn, als het aan hem ligt. "Op hun website vond ik bijvoorbeeld nog niets over die beacons, ik kreeg alleen bacon. Spek," zegt hij tegen de NOS.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren