Waarom merkdisplays veel innovatiever kunnen (en moeten)

01.11.2016 | Beursnieuws | 555 keer bekeken
Waarom merkdisplays veel innovatiever kunnen (en moeten)

In het huidige digitale tijdperk moeten winkels en merken steeds harder vechten om de aandacht van de consument. Een merkdisplay kán daarbij volgens Jorna Leenheer, lector New Marketing aan de Avans Hogeschool een belangrijke rol spelen, maar wordt vaak traditioneel ingezet.

Wie gevraagd wordt zich een merkdisplay voor te stellen, zal vaak op hetzelfde ietwat stoffige beeld komen. Vaak van karton, in de kleuren van het merk en het springt er net iets meer uit in het vak.

Volgens Jorna Leenheer, lector New Marketing aan de Avans Hogeschool, is het niet zozeer het geval dat de effectiviteit van deze marketingmethode veranderd is. “De merkdisplay is al zo oud als de weg naar Rome. Waar de wereld van marketing steeds meer verandert, is deze manier van de aandacht trekken van de consument stil blijven staan.”

Voor nieuwe vormen van marketing is haar lectorschap bedacht. “Je ziet een aantal tendensen binnen de maatschappij en het bedrijfsleven die de manieren van marketing zo veranderd hebben dat het interessant is om daar apart onderzoek naar te doen.” Zo speelt digitalisering, net als in bijna alle andere branches, een steeds belangrijker rol. “Consumenten kopen, zoeken en doen steeds meer online. Van oudsher is marketing gericht op korte-termijn verkoop, maar je ziet de functie van marketing zowel veranderen als verbreden.”

Als voorbeeld noemt ze het duurzame karakter waar marketing steeds vaker voor ingezet wordt. “Iedereen kent het voorbeeld van Tony’s Chocolonely, dat duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn wil creëren door hun merken. Maar daarnaast zijn er een heleboel –vooral- MKB’ers die ook duurzaam opereren maar dat nog onvoldoende uitdragen en vermarkten.”

Merkdisplays
Het is niet de enige manier om op te vallen. Merken die niet meteen een onderscheidend verhaal hebben, maar wel op willen vallen op de winkelvloer zouden de mogelijkheden van merkdisplays beter kunnen gebruiken volgens Leenheer. “Het is verbazingwekkend hoe weinig onderzoek er naar deze vorm van marketing gedaan is. Neem bijvoorbeeld de effectiviteit: we weten dat displays een stimulerend effect hebben op de verkoop, maar er is nauwelijks onderzocht hoe je dat kan optimaliseren of wat wel of niet werkt in zo’n extra opvallend schap.”

Bovendien is er weinig verandering geweest op het gebied van merkdisplays. “Ze worden gezien als nuttig, omdat het product meer verkocht wordt. Maar de merkdisplay kan veel meer, denk aan difgitale of interactieve displays. In een tijd dat winkels en merken steeds meer moeten vechten om aandacht van de consument, is een merkdisplay ook nuttig om winkelbeleving en interactie te creëren.

In Amerika en Azië worden merkdisplays al meer ingezet op een innovatieve manier. Tijdens haar presentatie op Packaging Innovations in Amsterdam komt Leenheer onder andere met voorbeelden. Registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren