Wat is de meest misleidende verpakking van 2015?

11.12.2015 | Trends | 2313 keer bekeken

De klachten dat verpakkingen misleidend kunnen zijn kennen we inmiddels. Maar welk bedrijf maakte het met zijn bedrijf echt te bont en verdient de titel van de meest misleidende verpakking van 2015? Voedselwaakhond Foodwatch schrijft ieder jaar een prijsvraag uit, waarin consumenten kunnen stemmen wat volgens hen de meest misleidende verpakking is van het afgelopen jaar. Deze zeven verpakkingen zijn genomineerd voor het Gouden Windei 2015.

1. Pindakaas light - met extra veel suiker

Pindakaas wordt door velen lekker gevonden, maar wie af wil vallen zal er minder blij mee zijn: het is een vet product. Daarom bedachten de marketeers van supermarktketen Plus deze light variant, waarbij op de verpakking vermeld staat dat er wel 30 procent minder vet in zit.

Maar wat niet verteld wordt is dat het vet vervangen is door puur gedroogde glucosestroop, waardoor er 451 procent meer suiker in zit dan in de gewone variant. Door het verwijderen van het vet verdwijnen bovendien ook de vitamine E en vezels uit het product.

2. Albert Heijn roomboter amandelstaaf is wel heel mini

De verpakking van deze roomboter amandelstaaf van Albert Heijn is al klein, maar de inhoud is zo mogelijk nog kleiner. Waar betaal je voor? Een heel klein amandelstaafje dat bijna de helft van de verpakking vult.

3. Appelsientje appelsap met water

Fruit is goed voor je, maar het sap bevat doorgaans ook veel suiker. Appelsientje bedacht daarom Appelsientje Halfzoet: ‘Met het vertrouwde pure en natuurlijke Appelsientje fruitsap ... maar dan minder zoet.’

Maar hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Bij het bestuderen van het etiket blijkt dat het appelsap is verdund met water en dat er aroma's zijn toegevoegd. Zeker als je je bedenkt dat het niet eens half zoet is met 50% minder suikers maar slechts 34% minder suikers, is dit een typisch geval van misleiding.

4. De zoete cranberries van Albert Heijn

Supermarkten proberen mee te liften op de grote consumentenvraag naar superfoods. Velen hebben zelfs een eigen merk van de supergranen. Zo ook Albert Heijn. Op de verpakking van de gedroogde cranberries. 'Bron van vezels' staat er uitnodigend op, en 'zoet van smaak'.

Ja, dat laatste willen we wel geloven: Albert Heijn bedekt de cranberries onder een flinke laag ananassiroop. Maar dat zie je pas als je de kleine lettertjes op de achterkant leest. De cranberries bestaan voor 30% uit de beroemde veenbessen en voor maar liefst 68% uit ananassiroop. 

5. De Ligakoeken van suiker (en een beetje aardbeienpoeder)

Ligakoeken hebben een ijzersterk imago als het gaat om gezondheid en staan bekend als een verantwoord tussendoortje. Dat staat ook tot wel vier (!!) keer op de verpakking vermeld. Het zou een goede belans zijn tussen vezels, granen en fruit, maar wie beter kijkt ziet iets anders. Zo bestaan de koeken uit 0,03 procent aardbeienpoeder en bestaan de koekjes voor 20 procent uit suiker. Niet zo gezond en verantwoord als gepropagandeerd wordt.

6. De truffelpasta van Aldi

Een goed getraind truffelvarken zou het waarschijnlijk niet terugvinden, de truffel in deze ambachtelijke pasta van supermarktketen Aldi. De EU-etiketteringsrichtlijn verplicht fabrikanten om in hun aardbeiendrank of notenreep daadwerkelijk aardbeien en noten te stoppen. Dit geldt dus ook voor de truffelpasta van Aldi met ook nog eens pontificaal een enorme truffel op het etiket. Maar de EU is 'vergeten' te regelen hoevéél er dan in moet zitten. En dus misleiden fabrikanten en supermarkten hun consumenten.

De vulling in de sjieke verpakking 'Triangoloni met eekhoorntjesbrood en truffel' bevat slechts 0,0006% truffel. Reken je ook de pasta mee, dan zit er niet meer dan 0,0003% truffel in dit gerecht.

7. Biologische amandelmelk

Er zijn tegenwoordig veel alternatieven voor koeienmelk op de markt. Zo ook amandelmelk, die meelift op het gezonde imago van de noot. En als je dan het allerbeste wil, ga je uiteraard naar een biologische winkel. Maar wie de variant van Rude Health koopt, komt bedrogen uit. Slechts 1 procent van het product bestaat uit amandelen, de rest van de 99 procent is voornamelijk water.

Stemmen?
Op de website van Foodwatch kan gestemd worden op de meest misleidende verpakking van 2015. Halverwege januari wordt de uitslag bekend gemaakt, die u uiteraard terug kan vinden op VerpakkingsProfs.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren