Wat je kunt bereiken met interactieve verpakkingen

26.10.2016 | Trends | 531 keer bekeken
Wat je kunt bereiken met interactieve verpakkingen

Interactieve verpakkingen zijn hard op weg de standaard te worden. Ze zien er vaak aantrekkelijk uit (zoals de bierflesjes in dit artikel), maar zijn natuurlijk ook erg functioneel. Wat kun je er precies mee bereiken?

Producten vergelijken

Consumenten willen weten welke voedingstoffen er in een product zitten, maar ze willen ook weten welk product het goedkoopst is. Om het de consument makkelijk te maken, is SmartLabel ontwikkeld. In het systeem zitten heel veel producten; alles wat de consument moet doen is het scannen van een QR-code. Merken die zich willen aansluiten bij SmartLabel, kunnen zich registreren bij Label Insight. Het is nog maar de vraag hoe groot dit in Nederland gaat worden, maar SmartLabel heeft grootse verwachtingen voor Amerika. 

Afvalscheiding

De flessen van EARTH Water zijn al 100% recyclebaar, en het bedrijf meldt over te gaan op een interactieve verpakking. Er komt een onzichtbare code op nieuwe flessen te staan die bij afvalverwerking wordt gescand en op deze manier in de juiste bak terecht komt. De code kan tevens door consumenten gescand worden.

Meer informatie opzoeken met QR-codes

De QR-codes is al vrij gangbaar in de verpakkingsbranche. Ze worden vooral gebruikt om met consumenten te communiceren. De Fair Trade thee Quintessential gebruikt de techniek om consumenten te laten weten wanneer hun thee klaar is. Er is een muziekje in de QR-code verwerkt, dat net zo lang duurt als de thee moet trekken.

Meer informatie opzoeken met een watermerk

Het Nederlandse FiliGrade heeft een onzichtbaar watermerk geïntroduceerd. Met het blote oog ziet het etiket er uit als een ander label. Het is hiermee voor consumenten mogelijk om extra informatie op te zoeken over het product in kwestie (denk dan aan een gedetailleerde lijst van ingrediënten, speciale aanbiedingen of zelfs recepten). Het is daarnaast mogelijk om middels het scannen van het watermerk te testen of het product authentiek is. Dat is soms nodig, want er is regelmatig sprake van na-apers.

Bijhouden hoeveel water je drinkt

De waterfles Hydranome helpt consumenten om hun dagelijkse hoeveelheid water binnen te krijgen. Hoe dan? Er zit een interactieve dop op de fles, die consumenten laat zien hoe vaak ze de fles al hebben bijgevuld. De score en de vereiste hoeveelheid wroden bijgehouden middels stippen op een schermpje.

Lees ook: Interactieve doppen: dé nieuwe marketingtool?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren