Welke elementen van verpakkingen beïnvloeden online shoppers?

22.03.2016 | Branchenieuws | 660 keer bekeken
Welke elementen van verpakkingen beïnvloeden online shoppers?

Welke elementen van een verpakking beïnvloeden de aankoopbeslissing van online shoppers?  Leonie van Tienen (Msc Marketing) deed er voor haar afstudeerscriptie van de VU onderzoek naar.

Het verschil tussen online en fysiek shoppen is volgens Van Tienen groot, maar de verpakkingen blijven vaak hetzelfde. "Online zijn consumenten meestal aangewezen op alleen visuele input en dan ook nog eens 2D. Dit schept de verwachting, dat verpakking dus een nog belangrijkere rol toebedeeld krijgt in het verkoopproces. De realiteit is echter anders. Tot nu toe lijken zowel merk- als private labelproducten weinig actie te ondernemen om het gat in de koopbeleving te ondervangen en er is niet één bekend A-merk dat zowel een online- als offline verpakkingsversie heeft." Dit ondanks dat de verkoop van producten via het internet de pan uitrijst: de representatie van de verpakking in deze context verdient volgens Van Tienen de aandacht.

In haar onderzoek richt  Van Tienen zich op vier verpakkingselementen die altijd aanwezig en zichtbaar zijn: de kleurstelling, de vorm van de verpakking, de grootte van de productnaam (wat is het?) en de grootte van de gewichtsaanduiding (hoeveel is het?). Deze elementen werden los van elkaar gemanipuleerd en bevraagd in een online onderzoek. Deze werd door 102 consumenten, met online shopping ervaring, ingevuld.

Uit het onderzoek kwamen de volgende resultaten naar voren:

  • Duidelijke communicatie van productnaam en hoeveelheidsaanduiding zijn belangrijke (compensatie)factoren in de aankoopbeslissing.
  • Een relatief bescheiden kleurafwijking kan goed werken om onderscheid van de massa binnen een productcategorie te realiseren, maar ‘te’ helpt niet. Voorzichtigheid is geboden omdat offline het umfeld zal wisselen per retailer.
  • Vormafwijking sorteert een reactie, maar heeft geen direct effect op de aankoopbeslissing. Het kan uiteraard wel merk/product ondersteunend werken en wellicht dat het in andere productcategorieën, waarbij mogelijke smaak- en productassociaties minder relevant zijn, wel een positief effect heeft. Meer onderzoek is met name voor deze variabele relevant. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren