‘Wervende teksten op verpakkingen slecht voor vertrouwen’

17.10.2016 | Branchenieuws | 418 keer bekeken
‘Wervende teksten op verpakkingen slecht voor vertrouwen’

Het vertrouwen van Nederlanders in de levensmiddelenindustrie is laag door wervende teksten op verpakkingen. Daarom heeft de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) het initiatief genomen voor het platform ‘Nederland Voedselland’.

Op het platform moet een dialoog ontstaan over de toekomst van ons eten en drinken. Meer dan driekwart van de consumenten wantrouwt teksten als 'Ambachtelijk gemaakt', 'vol met vezels', 'extra lekker', '0 procent vet', en dat moet volgens het FNLI anders. Bedrijven kunnen op Nederlnad Voedselland uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maken, consumenten vragen stellen over voedsel en de productie er van, en organisaties en politici kunnen er thema’s aankaarten. Nederland Voedselland dient niet als spreekbuis voor de branchevereniging, zo meldt FNLI zelf. De website is ook niet bedoeld als marketinginstrument.

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken gaf de aftrap van de website. Hij zegt tegen FNLI: “Consumenten zijn minder bekend met waar hun voedsel vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. Dat veroorzaakt een gevoel van onbehagen. De voedselsector onderkent dat en wil samen met consumenten en betrokkenen in gesprek om te zoeken naar manieren om het vertrouwen te versterken. Dat vind ik verstandig en moedig. Vertrouwen versterk je door openheid en door samenwerking.”

Kritische geluiden
Er zijn ook kritische geluiden over het nieuwe platform. Sjoerd van der Wouw, campaigner bij voedselwaakhond Foodwatch, is bang dat Nederland Voedselland vooral gebruikt zal worden om recht te praten wat krom is. “Hoeveel eerlijkheid kun je verwachten van een sector die totaal andere belangen heeft dan die van consumenten: namelijk zo veel mogelijk verkopen?”, zegt hij tegen NOS. “Mensen worden gewoon enorm misleid door de voedselindustrie met al die vaak prachtige teksten op de voorkant. De sector zegt: 'we moeten het beter uitleggen'. Nee, ze moeten het niet beter uitleggen, ze moeten het beter doen."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren