Wie heeft de meeste schuld aan voedselverspilling: consument of supermarkt?

14.09.2016 | Branchenieuws | 523 keer bekeken
Wie heeft de meeste schuld aan voedselverspilling: consument of supermarkt?

Voedselverspilling is een groeiend probleem, maar wie heeft er de grootste schuld aan de miljoenen kilo's die jaarlijks in de vuilnisbak belanden? Vooralsnog blijven de twee grootste schuldigen - consumenten en retailers - naar elkaar wijzen.

Eerder deze maand beargumenteerde Toine Timmermans van de Wageningen UR dat supermarkten consumenten vaak dwingen grotere verpakkingen te kopen dan nodig is. Om verspilling tegen te gaan moeten ze meer variëren met de verpakkingsgrootte.

Daar tegenover blijkt nu uit onderzoek dat de Nederlandse supermarktketens eerder de schuld zien liggen bij de consument. 80 procent van de ondervraagden in een onderzoek van RetailTrends geeft aan dat de consument de grootste verantwoordelijkheid draagt bij het terugdringen van voedselverspilling, De hand wordt ook in eigen boezem gestoken: 70 procent geeft aan dat zij zelf ook een belangrijke rol spelen in de strijd tegen voedselverspilling.

Verschillende supermarktketens hebben de afgelopen jaren geprobeerd voedselverspilling bij de consument terug te dringen. Zo deelde Albert Heijn portiemaatbekers voor rijst en pasta uit en gaf Plus tips en tricks op zijn zuivelpakken. Nu is het volgens 10 van de 15 grootste supermarkten van Nederland, die meewerkten aan het onderzoek, de beurt aan de consument om beter op te letten,

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • ank temmink
    07.10.2016 - 15:13 uur | ank temmink

    En de containers vol met artikelen "over de datum", dat is toch echt het inkoopbeleid van de supermarkt!