Zó is de historische Tiffany & Co-verpakking ontstaan

03.06.2016 | Trends | 584 keer bekeken
Zó is de historische Tiffany & Co-verpakking ontstaan

Iedereen ter wereld kent de betekenis van de kleine blauwe doos: Tiffany & Co. Deze is minstens zo belangrijk als de inhoud: prachtige en peperdure juwelen. Maar hoe is deze verpakking zo belangrijk geworden? Een kleine geschiedenisles.

Het was Charles Lewis Tiffany die grote aandacht besteedde aan verpakkingen bij het juwelenmerk. Tiffany begon het bedrijf met een winkeltje in New York City voor 'fancy goods' dankzij een startkapitaal van 1000 dollar dat hij van zijn vader kreeg. Het duurde niet lang voordat de verpakking en zijn juwelen wereldwijd beroemd werden. 

Vanaf het allereerste begin was er grote aandacht voor verpakkingen, waarmee ook verschillende prijzen gewonnen werden. In 1878 won Tiffany een prijs op de Paris World Exposition, voornamelijk om het Japanse silver dat in de verpakking verwerkt was. 

De kracht van de verpakking is dat deze nooit veranderd is sinds het oprichten. Tiffany maakte er zijn levensmissie van om deze verpakking exclusief voor zijn bedrijf te houden. The New York Sun schreef het in 1906 treffend op: "Tiffany heeft een ding in zijn winkel dat je niet van hem kunt kopen, hoeveel geld je ook biedt. Hij zal het alleen aan je geven: een van zijn verpakkingen."

In 2012 bestond het bedrijf 175 jaar, waarbij besloten werd dat de kenmerkende blauw met witte verpakking nog steeds hetzelfde zou bleven.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren