Zuivelconsument trekt zich weinig aan van tht-datum

16.12.2015 | Branchenieuws | 494 keer bekeken

De meeste mensen trekken zich weinig aan van de houdbaarheidsdatum op melkpakken. Slechts 23% van de consumenten geeft aan weleens melk of melkproducten weg te gooien als die op de datum is, terwijl 62% weleens melkproducten weggooit als het over de datum is. Dit blijkt uit cijfers van de GfK-Zuivelbarometer, een onderzoek dat sinds 1993 door de Nederlandse Zuivel Organisatie wordt uitgevoerd onder een representatieve groep van Nederlandse burgers van 12 jaar en ouder.

THT staat voor 'ten minste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Vaak is het product nog wel zonder gevaar te eten. De fabrikant garandeert tot de THT-datum een smaakvol en veilig product. Producten die de THT-datum overschrijden hoeven niet te worden weggegooid. Kijk, ruik en proef of het product nog goed is, luidt het advies van het Voedingscentrum.

Verspilling
Naast leeftijd, is ook gekeken naar andere factoren die van invloed zijn op voedselverspilling, zoals inkomen en opleidingsniveau. Significant meer consumenten met een inkomen van 3.000 euro en hoger gooien zowel ‘op als over de datum’-melk en melkproducten weg. Mensen met een hoger inkomen verspillen dus meer zuivelproducten. Ook significant meer consumenten met een hogere opleiding (HAVO+) gooien ‘over de datum’ melk en melkproducten weg.

De Zuivelbarometer bevat ook een open vraag over hoe men de laatste restjes uit een yoghurt- of vla-verpakking haalt. Vrijwel iedereen die deze producten consumeert heeft deze vraag beantwoord, variërend van ‘rollen en uitknijpen’ tot ‘laat restje zitten’. Ruim de helft probeert actief de laatste restjes uit de verpakking te halen. Ook hier blijken 50+-jarigen dit actiever te doen dan de andere leeftijdsgroepen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren